Overwinteren 2023/2024 (8)

19 tot 26 november

Zondag, is het precies 1 maand geleden dat van thuis vertrokken richting Portugal. Sinds vorige zondag (19) is er weinig gebeurt en valt er dus niet veel te melden.In ieder geval was het alle dagen mooi weer met temperaturen boven de 20 gr. Wel werd het s´nachts wat kouder, vanaf de 21ste zakte de temperatuur geleidelijk naar gisteren tot 4 gr. en werd de wind wat kouder. Woensdag kwamen onze vrienden (Jack en Anneke) eerder dan verwacht binnen vallen. Heel gezellig.

Ook zijn we woensdag samen naar de Lidl gewandeld. Dat gaat wat moeizaam omdat sinds een paar dagen de knie van Rina weer op speelt. Binnenkort, maar mag eerder dan 5 december, zal Rina weer een injectie in de knie nodig hebben. Voor de zekerheid hebben we wel even de ziektekosten verzekering gebeld of e.e.a gedekt is.

Zaterdag op de markt een aantal potten honing voor broer Fred gekocht. En vandaag (zondag) weer het wekelijkse halve kippetje piri-piri gehaald en met smaak opgegeten.

Op de foto “Omaatje” de eigenaresse van het restaurant, met de plastic tas in haar hand waarin het “menu” zit. Vorige week werd ik heel hartelijk welkom geheten en moest ik eerst een glas wijn drinken, zo lief! Maar iedere keer als je weer komt is er een lach op haar gezicht. Ook hebben we vanmorgen de traditie hersteld om samen met onze vrienden weer koffie te gaan drinken bij de bekende plek bij de speeltuin.

Overwinteren 2023/2024 (7)

18 november  De afgelopen week 10-17 nov.

10  november, mooi dat we 3 plaatsen opgeschoven zijn. Vandaag een heel klein beetje motregen gehad. We merkten dat de condensafvoer van de (nieuwe!) koelkast niet werkt, waardoor alles in de koelkast nat werd. Het afvoerslangetje bleek geknikt,opgevouwen te zitten zodat het water in de koelkast liep.

11 november, zaterdag weer een mooie dag met volop zon tot 22 graden. Een traditie van voorgaande jaren weer op gepakt  door weer een kippetje te bestellen voor morgen en tevens afgesproken dat we dat iedere zondag willen hebben.

12 november, zondag, kippetje dag. Weer een prachtige dag 23 graden. Rina voelt zich,net als gisteren, niet lekker. Een uitnodiging om met de scooter  een toertocht te maken. Voorlopig even niet.

13 november Weer een mooie dag, 23 gr. Telefonisch kontakt gehad met Odido over Tv-ontvangst d.m.v. Google Chroomcast. Het blijkt dat dat niet kan. Het kan alleen op de telefoon, heel klein beeldje dus. Dan heb ik dus niets aan mijn TV-abonnement!

14 november.25 gr. De was gedaan op de wasmachines van de Cp. In de middag veel last van vliegjes. Zijn met het leesboek de camper in gevlucht.

15 november, Opnieuw weer een mooie dag 25 gr. De sinaasappelboer is er weer. IMG20231117141911comp

16 november, 25 gr.pizza gebakken.

17 november 23 gr. De accu van de scooter is kapot. Gelukkig bij een plaatselijke garage een nieuwe kunnen bemachtigen. Samen naar Continente gewandeld, moeizaam maar het is gelukt. Het linker zonnepaneel schuin geplaatst. Op dit moment hebben we nog meer dan genoeg zon, maar naar mate de zon lager komt te staan is het rendement hoger.

18 november.De start van de dag begint met 12 gr, maar de temperatuur klimt al snel maar 23 gr, Om 8.00 Pt met de scooter naar de Lidl en voor het eerst weer de markt om dadels te kopen. Een traditie. Honing is ook weer volop verkrijgbaar,.

Overwinteren 2023/2024 (6)

6 november Aankomst Silves om 9.45 Portugese tijd (Pt) Er was een plaats voor ons gereserveerd. Het was ook weer een beetje thuis komen. Er stonden al veel bekenden. Voorlopig blijven we hier. Vandaag was het 20 gr met.SunSun De verwachting voor morgen is het zelfde weer.

IMG20231117154021-bijgewerkt_thumb

Voor onze locatie klik op  Polestar

IMG20231107150419comp---kopie_thumb2

De voor ons gereserveerde plaats is bijna aan het einde van “ het rijtje” Ook wel de Amsterdamse rij genoemd.Smile Dat omdat er vaak Nederlanders staan. Onze hoop is dat er binnenkort een plaats meer naar voren vrij komt.

9 november Er is al snel enig nieuws, Onze buren zijn vertrokken. Daardoor zijn we 1 plaats naar voren opgeschoven. Nu ook de scooter uitgepakt, waardoor we weer ruimte in de garage krijgen.

Schilderachtige aIMG20231109173820comp_thumb1vond rood na weer een zonnige dag. Vandaag was het 22 graden. De vooruit zichten zijn prima.

10 november. We hadden echt niet kunnen denken dat er al zo snel weer een plaats vrij zou komen. Maar toch, we zijn weer verhuisd. Nu 3 plaatsen verder naar voren en staan nu op plek 5.  Hier zijn we blij mee. Een betere afstand voor klussen zoals water halen en toilet legen.

Overwinteren 2023/2024 (5)

Samenvatting van de reis  tot nu toe

De reis tot nu toe kunnen we bestempelen als een van de slechtste ooit. Alle dagen vanaf het vertrek op 26 oktober heeft het geregend en hard gewaaid. De laatste 4 dagen met harde stormachtige wind en felle regenbuien.

5 november Gisteren in de namiddag trok de hemel open. De zon scheen maar er was nog steeds veel wind.

We zijn vanmorgen om 9.45 uurt uit Casar de Caceres vertrokken. Het is droog de zon schijnt en er is veel minder wind dan de afgelopen dagen. Om 10.45 waren we aan de Portugese grens. Maar nog voor de grens in Badejoz eerst even bij een ons bekend tankstation diesel getankt . De branstofprijzen zijn in Spanje lager dan in Portugal.

In Portugal (horloge 1 uur terug zetten) hebben we, anders dan gebruikelijk, een andere route genomen richting de Algarve. Dat was niet helemaal de bedoeling maar Tomtom wist het beter. Via Elvas, Terena en Reguengos de Monsaraz, kwamen we uiteindelijk toch op de IP2 (E802) Wel hebben we hierdoor een stuk afgesneden en lieten we Evora links liggen. Verder ging het via de IP2 eerst naar Beja (Lidl) en daarna naar Castro Verde om gas te tanken en de camperplek te zoeken. Eerdere jaren stonden we er op een grote parkeerplaats, maar nu keer kwamen we uit bij een spiksplinter nieuwe camperplaats bij de Lidl. Zij hebben daar 6 nieuw aangelegde plekken gemaakt met alles wat je als camperaar zou willen (behalve stroom). Zelfs staat er een apart huisje met wasmachines en droger om de was te doen. Inmiddels is het 19 graden en volop zon. Vandaag 328 km gereden.

IMG20231105142551_01compIMG20231105142622compIMG20231105142226compIMG20231105142911comp

Morgen het laatste stukje naar Silves (88 km) Als het goed is dan is er een plek voor ons gereserveerd.

6 november De zon schijnt! en geen wind. Vandaag het laatste stuk van de heenreis. 88 kilometerr.

We moeten nog even wennen aan het uur tijdsverschil zelf hadden we nog Nederlandse tijd, Dus moesten we niet te vroeg gaan rijden, niet te vroeg in Silves aan IMG20231107154835 - kopiete komen.

Aankomst Silves om 9.45 Portugese tijd (Pt)

In de afgelopen 12 dagen hebben we 2640 Km afgelegd en 285 ltr diesel verbruikt.

Overwinteren 2023/2024 (4)

1 november, De nacht was tot 02.00 erg onrustig als gevolg van lawaaierige jongeren.  Dat kun je verwachten op een openbare parkeerplaats. We stonden er samen met een Franse camper. Daartussen paste precies de auto van de lawaaimakers. Vertrek uit Eymet om 10.00 uur. Het regent weer. De route vandaag gaat via de D933 en Mt.de Marsan naar Hagetmau. In Justin koffiIMG20230323175137 - kopiee gedronken en bij Carfour getankt voor 1,83 p ltr. Later zagen we bij Mt de Marsan dat we 3 cent te duur hebben getankt. De laatste 35 kilometer is een weg met flinke heuvels en dalen. Aankomst op de Cp van Hagetmau om 14.00 uur. Onze watertank schoot al lekker op dus eerst water bijvullen en het toilet legen en afval weggooien. Alle voorzieningen zijn hier beschikbaar. Super, geen mooie plaats maar zeer praktisch. Hier staan we bijna ieder jaar op de zowel de heen als de terugreis. Morgen gaan de pas over naar Spanje. Het plan is om in Vitoria Gasteiz te overnachten. Ook weer een bekende plaats.

2 november, Het is gelukt. Via St,Jean-Pied-de.Port (koffiepauze), de pas over de Pyreneeën 1057 mtr  en bij Pamplona (tanken), arriveerden we om 14.45 op de CP van Vitoria Gasteiz. Zoals gewoonlijk weer bijna vol met campers.De hele rit in met bakken neer komende regen en stormachtige wind. Alleen tijdens de rit over pas van de Pyreneeën bleef het droog.

3 november, Vandaag willen we naar Alaejos, een CP waar we al vaker stonden, o.a. maart dit jaar. Het is 8 gr. en weer een hele harde wind en regen. Vooral de eerste 100 km tot Borges, was heel slecht (dit zijn nog de uitlopers van de Pyreneeën). Storm tegen en  hellingen op waar de camper best grote moeite mee had. Het brandstof verbruik op die eerste 100 km was ongeveer 1 op 5. Verderop bleef het weer wel het zelfde, alleen minder klimwerk. op de CP van  Alaejos stond nog niemand, we hebben dus geluk. IMG20231103134331compMeestal mag je blij als er nog een plekje vrij is. In de loop van de middag liepen de plaatsen weer vol. Je ziet steeds meer campers met een aanhanger, dan kun je goed zien hoe lastig het is om een plek te vinden.

4 november, Het regent weer en er staat weer een hele harde wind uit het zuid-westen. Dus de wind pal voor met vlagen. Als er een hoge berm aan de rechter kant staat dan valt de wind even weg, Als je door een vrachtauto wordt ingehaalt wordt je door zijn windverplaatsing naar rechts gedrukt. Al met al niet fijn en best vermoeiend. De weersvoorspelling voor morgen geeft belooft wind en geen regen. We willen dan naar Terrugem (Portugal) en eventueel wat nog verder richting Silves. We staan hier net als in maart j.l. op een CP bij een tankstation in Casar Caceres.