Van Riccione, Italië naar Igoumenitsa in Griekenland.

Vertrek van de camping om 08.30 uur. Iedereen is al weg. Kennelijk allemaal een beetje nerveus voor de bootreis. Aangekomen (10.00 uur) bij de vertrekhaven krijgen we van Hans en Mieke de tickets en een oranje sjaal. Het is immers groot feest in Nederland, we krijgen een nieuwe koning. We kunnen nog net zien hoe Beatrix afstand tekent. IMGP8375Om 11.00 begint men het het laden van de boot en rijden we naar binnen in één van die grote muilen. We worden naar het achterdek gedirigeerd waar we buiten staan. Dat heet camping aan boord. Hierdoor slapen we heerlijk in ons eigen bed, want de tocht duurt tot IMGP8380morgenochtend een uur of half negen. We kunnen zelfs nog, zolang we niet varen,  TV zien.  Hans en Mieke en Rina delen oranjebitter uit, er wordt zelfs gezongen voor de nieuwe koning. Bij de receptie een pasje gehaald om de deur naar het dek te kunnen openen om weer naar de camper te gaan. Een aantal zitten heerlijk op een makkelijke stoel in de zon.

IMAG0055IMAG0046

Van Pruz naar Riccione

25-4-2013

Pruz.  Gisteravond hoorde we dat, als klap op de vuurpijl na alle opstoppingen van gisteren, ook nog de Reschenpass afgesloten zou zijn. Daarom eerst Wifi gekocht en  op het internet gezocht of die pas inderdaad afgesloten is. En ja hoor, van 08.00 tot 17.00 is hij gesloten voor alle verkeer behalve vrachtverkeer. Bij de receptie konden ze niet geloven dat er geen omleiding ingesteld zou zijn. Toen samen met Piet en Klaasje afgesproken dat clip_image001we het zouden gaan proberen. Er bleek wel degelijk een omleiding te zijn. Deze ging via de Zwitserse grens en een behoorlijke klim met 8 haarspelbochten naar Nauders. Jaren geleden hadden we die al eens eerder meegemaakt. Bij het benzinestation (en camping) vlak voor de grens vol getankt. De pompbediende kende ons nog van onze Italiëreizen. Die camping was het startpunt van de Italië-reis.

Vanaf de grens tot Merano daalt de weg voortdurend.  Dit is een gebied met aan beide zijden van de weg enorme hoeveelheden fruitbomen staan nu in volle bloei, een prachtig gezicht. Onderweg koffie gedronken en gegeten en uiteindelijk via Bolzano in Trento op een parkeerplaats beland. Tussen Bolzano en Trento zien we dat de temperatuur inmiddels is opgelopen tot 33 gr!!

De parkeerplaats bij sportvelden en tussen flats was leeg. Dat kwam omdat de clip_image002Italianen die dag hun bevrijding vieren.

De volgende ochtend werden wakker gemaakt door het komen en gaan van auto’s die leerlingen kwamen brengen van de school die z’n ingang aan de parkeerplaats bleek te hebben.

26-04-2013 Trento –  Argenta. Door al het lawaai waren we vroeg op en reden we al om 8.45 uur weg. Op de serviceplaats in Trento hebben we “gelost en geladen”. De route naar Verona liep grotendeels parallel aan de Autostrada en de rivier de Adige. Via de Tangentiale van Verona richting Legnano om uiteindelijk in Ferrara aan te komen. Hier wilden we de nacht blijven, echter, de parkeerplaatsen waren overclip_image003vol. Toen maar besloten om door te rijden naar de volgende mogelijkheid en dat was Argenta. Daar bleek de camperplaats door werkzaamheden niet bruikbaar en hebben we met nog een Italiaanse camper er vlakbij in de woonwijk overnacht. ‘s-Avonds hebben we nog een rondje door het centrum gewandeld en geld gepind. De ene automaat accepteerde onze pinpas niet, een andere wel. Typisch Italië.

27-04-2013 Argenta – Punta Marina  We worden gewekt door de regendruppels op het dak van onze camper. Nog in clip_image004Argenta bij de Lidl een paar boodschappen gedaan. Helaas hadden ze geen bakbroodjes. De reis ging verder richting Ravenna met de bedoeling om daar te overnachten. Maar ja het was zaterdag dus alle PP waren weer vol. Toen maar door gereden naar een voor ons zeer bekende plek in Punta Marina. Hier stonden we t.o. de camping waar we altijd met de groep enkele dagen verbleven.

28-04-2013. Punta Marina – Riccione. Vertrokken om 10.30 uur voor een korte rit van 80 km die grotendeels over de Autostrada ging. Tjonge  tjonge wat zijn de wegen in Italië slecht. We zijn best veel gewend. Tijdens de Balkanreis hebben we best slechte wegen mee gemaakt, maar de Italiaanse wegen zijn super slecht.

clip_image005

Aankomst op de camping Fontanella in Riccione om 11.30 uur. We worden heel gezellig ontvangen door Hans en Mieke met een kop koffie en een glaasje.Meer dan de helft van de groep is al aanwezig.

29-04-2013 Vandaag is dag 1 van deze Turkije-reis. Vanmiddag om 17.00 uur een welkomstdrankje. Rina hielp Mieke met de voorbereidingen van de hapjes. Hans gaf nog wat algemene informatie en instructies voor morgen naar de Boot.  Onder een bewolkte maar droge hemel was het heel gezellig. Brigitte Eijken biedt aan om tijdens de reis de Jeu de Boulle te organiseren.  Om 1900 hebben we een  diner in een restaurant aan het strand. Bert en Ans Klomp geholpen met hun waterpomp die het niet deed. Morgen vertrekken we naar de haven van Ancona om in te schepen naar Igoumenitsa in Griekenland.

Op weg naar Riccione

maandag 22 april zijn we om 11.00 uit Wehl vertrokken en via de A3 tot Oberhausen, IMGP8352vervolgens richting Dortmund om tenslotte de Sauerlandroute zuidwaarts gereden. Het is een mooie afwisselende route. Prima parkeerplaatsen voor een kopje koffie en de lunch. Mooier en rustiger dan de A3 of de A60, vinden wij. Na 305 km vonden we een mooie overnachtingsplek bij het burchtstadje Munzenberg. We stonden bij de sporthal. Heerlijk in het zonnetje en genietend van al het groen van het voorjaar.

dinsdag 23 april. Rina is jarig! Ze wordt overstelpt met sms-jes van de kinderen en bekenden.IMGP8357 We vertrekken om 10.00 uur en rijden het laatste stukje Sauerlandroute. Op de A3, ter hoogte Wertheim belanden we in een file van 14 km. Dom genoeg hadden we de radio niet aan zodat we er zonder erg achterop reden. Het bleek dat de cabine van een vrachtauto helemaal was uitgebrand. Men was bezig het wrak te bergen. We hebben niets gehoord over de chauffeur zodat we aannemen dat hij het er levend vanaf gebracht heeft. Bij Wurzburg zijn we richting Ulm gereden.  Zo’n 50 km voor Ulm zochten we een overnachtingsplaats. De plek in Heidenfeld bleek niet meer te bestaan, kennelijk ingepikt door Lidl. Daarom door gereden naar Giengen. Eerst daar nog even getankt voor 1,35.9 en daarna een prima overnachtingsplaats bij een sportaccommodatie gevonden.IMGP8356

‘s-Avonds gekeken hoe Barcelona met 4-0 afgedroogd werd door Bayern München.

woensdag 24 april. Volop zon, we vertrekken om 09.30. Via Memmingen, Kempten en Füssen rijden we Oostenrijk binnen. De bergen hebben nog volop sneeuw, altijd weer een mooi gezicht. Via de Fernpas ging het verder tot Prutz. Hier overnachten we op de camping. Het was vandaag wel een route met hindernissen. IMGP83592 x een weg tijdelijk afgesloten i.v.m. werk aan rotswanden. Verder adviseerde TomTom een alternatieve route te nemen i.v.m. een 3e afsluiting. Die omleiding bracht ons over een bergtop, we reden zelfs tussen  de sneeuw. Aankomst op de (mooie) camping 16.00 uur. Hier treffen we Piet en Klaasje Brouwer aan die hier al een dag zijn. Prima gelegenheid om gezamenlijk nog even in het zonnetje een glaasje te drinken. ‘s-Avonds weer voetbal gekeken. Dortmund wint met 4-1 van Real Madrid.IMGP8360

De besneeuwde berg op de achtergrond daar ongeveer stuurde TomTom ons over heen.

25 april. Vertrek richting Rechenpas.