Overwinteren 2013–2014, Portugal/Marokko

Deze winter willen we eerst naar Portugal en daarna, eind februari, de NKC-reis naar Marokko doen.

Net als vorige winter, toen we pas op 16 januari 2013 vertrokken, zijn we nu een maand eerder richting het warme zuiden gegaan. Op 8 december, nadat Rina het fiat van de oogarts had gekregen, zijn we van huis vertrokken.

Zonder een vast omlijnd plan hebben we toch weer ongeveer de zelfde route als in januari gereden. Er is ook niet zoveel keus als het je doelstelling is om tolwegen te mijden en toch zoveel mogelijk snelweg te rijden. IMG_20131212_093838Onze eerste overnachtingsplek was na 213 km in Bazel, net voorbij Antwerpen in België. Vervolgens vonden we overnachtingsplaatsen in Frankrijk in Arras, Oissel even voorbij Rouen, La Motte Bevren aan een vijver met fonteinen, Chabanais op de Promenade in het stadje met kerstverlichting aan de V, IMG_20131212_174034en de laatste overnachtingsplaats in Frankrijk achter de duinen van Capbreton. In januari waaiden we er bijna weg, maar nu was het weer prachtig, net als alle voorgaande dagen.

Vervolgens door Spanje. Op weg naar Burgos kwamen we ongewild op een tolweg terecht. Die route hebben de Spanjaarden in het afgelopen  jaar omgebouwd naar tolweg. Het stuk van Vitoria/Gasteiz naar Burgos, de N1, kon weer prima tolvrij gereden worden. In Burgos was de bedoelde overnachtingsplaats vol, zodat we zijn uitgeweken naar Camping Fuenta Blancas. Ook de volgende geplande overnachtingsplek in de buurt van Salamanka konden we niet gebruiken, gewoon omdat we hem niet meer konden vinden. Na een uurtje rond kachelen, zijn we maar verder zuidwaarts gereden.

In Canaveral, 170 km IMG_20131216_110922verder zou een overnachtingsplaats zijn. Ook deze konden we niet vinden, de coördinaten zoals ze in het boek staan klopten van geen kant. Bij een benzinestation en een heel vriendelijke eigenaar vonden we uiteindelijk een prima overnachtingsplek. De eerste nacht waar we de kachel niet nodig hadden.

een kopje koffie onderweg vlak voor Portugal.

Portugal. 16 –12-2013

De volgende dag was het nog maar een korte rit naar de grens van Portugal. Na ruim 2350 km en 8 dagen zijn we in Portugal. Weliswaar pas aan de oostgrens, maar toch je merkt het gelijk aan de temperatuur en de sinaasappels in de bomen. In Terrugem vonden we weer de bekende plek van de vorige keer, hier konden  we water tappen en onze PortaPotti legen. De buitentemperatuur was 16 gr, prima plek.

17-12 We gaan verder richting de westkust. De volgende overnachtingsplek vinden we in Ferreira do Almejo. 20131218_094222We staan op een enorme parkeerplaats grenzend aan sportaccommodatie. Kinderen rossen op skateboards en mountainbikes over betonnen sprinkplanken. Leuk om te zien.

20131218_095837

Zomaar ergens onderweg een minidorpje op een rotonde

18-12  Nog 75 km en dan zijn we aan zee.IMG_20131218_104504 In Porto Covo vinden we een camperplaats met alles er op en aan. Er staan 5 campers. Geen stroom maar daar zorgen de zonnepanelen wel voor. Het is wisselend bewolkt met regelmatig zon en een temperatuur van 16 gr.

Het is een typisch Portugees plaatsje. De huisjes zijn  allemaal in blauw en wit geschilderd. De hoofdstraat (je) loopt tot bijna in zee. In het dorp opzoek geweest naar een winkel die telefoonkaarten verkoopt. Veel winkeltjes zijn gesloten, maar in de Papeteria (boekwinkel) kon ik wel Wifi kopen 2,00 voor 1 uur. In de camper op de parkeerplaats had ik vol signaal dus maar een uur gekocht. Hierdoor konden we de email uitlezen en dit verslag op de site zetten. We besluiten hier een paar dagen te blijven.

19-12  Porto Covo

Gisteravond, vannacht en vanmorgen heeft het flink geregend en gestormd. Maar in de middag begon de zon weer te schijnen en nam de wind wat af, zodat alles weer snel droog werd. Het wordt vandaag een testcase of de zonnepanelen het ook bij bewolkt weer bij kunnen benen. Vorige winter hadden we veel problemen met de stroomvoorziening, maar dat werd veroorzaakt door een defecte accu (van nog geen jaar oud!).

We blijven hier zeker nog een paar dagen. De testcase met de accu’s is glansrijk geslaagd, De stroom die we s-avonds voor TV-kijken gebruiken wordt overdag weer helemaal aangevuld.

IMGP8802IMGP8807

Uitzicht vanaf het strand, ideaal voor surfers.

IMGP8798IMGP8807

Ho. Ho. Ho Het dorpsplein versierd.          Dit lijkt niet erg op Kerstmis

We hadden gehoopt op uitbundige kerstversieringen in de dorpen, maar dat valt een beetje tegen. Wel is hier een kleine kerstmarkt, met kraampjes en een heuse Kerstman. Er hangen geen kerstballen in de bomen, maar wel sinaasappels. Het weer blijft super, ieder morgen komt de zon weer vol op en tegen de middag is het wel 20 gr. IMG_20131227_103938We moeten zelfs oppassen niet te verbranden. De verwachting is dat het 24 en 25 dec. regent. Het terrein waar we staan is bedekt met een kleilaag, die nu keihard is, maar een modderpoel wordt als het regent.

23-12. Het weer wordt al wat minder, tevens zijn we door enkele voorraden heen dus gaan we boodschappen doen. We hadden gehoord dat er een hele grote Lidl in Sines was. Ook wilden we een prepaid internetkaart kopen. Je kunt eigenlijk niet meer zonder internet. Via een mooie kustweg komen we in Sines en vinden we de Lidl. Inderdaad die was best groot en druk zo kort voor de kerst. De kassière vertelde ons dat we voor de internetkaart naar de Intermache moesten. Inderdaad daar konden we een kaart kopen en kregen er  dongel van Vodafone gratis bij. Gelijk maar even naar de kapper, die ook in het pand was.

24-12 “We krijgen ook een flink deel van de Kerstdepressie” De afgelopen nacht heeft het behoorlijk gestormd en flink geregend. Dat is de hele dag door gegaan. Hierdoor kwamen we met onze stroomvoorziening in de problemen. De zonnepanelen doen nauwelijks iets als de hele dag grijs en bewolkt is Aangezien de vooruitzichten op korte termijn geen verbetering laten zien, besluiten we om de volgende dag een camping op te zoeken.

25-12 1e Kerstdag. Het heeft weer de hele nacht geregend en gestormd. Dus vertrekken we van deze prima camperplaats. Ondertussen bleek ook dat de internetkaart niet functioneerde. We kregen allerhande meldingen in het Portugees, waar we niets van begrepen, op de telefoon. Maar daar konden we op de eerste kerstdag niets mee. Op 18 km zuidelijker vonden we een prima camping. IMG_20131227_095015Camping Milfontes in Vila Nova de Milfontes.    In de loop van de dag is de wind gelukkig wat gaan liggen, maar het regende nog wel af en toe. Snel de kabel uitleggen en alles weer opladen. ook konden we profiteren van de leuke TV-programma’s die er tijdens de Kerst altijd zijn.

25-12  Camping Milfontes. Voor ons 2e Kerstdag. In Portugal is geen 2e Kerstdag maar de mensen zijn wel vaak vrij. Gelukkig was er in Milfontes een telefoonshop die ook Vodofonedealer was. Die hebben me uiteindelijk uit de brand geholpen. Volgens Vodafone hadden wij ons tegoed al opgebruikt. Volgens de persoon die het voor ons heeft uitgezocht kwam dat omdat de netwerkkaart in de telefoon gezet was. Er bleef niets anders over dan om Mb’s bij te kopen en het kaartje alleen in de dongel te doen. Op de camping terug werkte het weer niet. Weer terug naar de winkel en daar heeft men nieuwe software op onze Laptop geïnstalleerd. Nu werkt het gelukkig. In de komende tijd hebben we veel internet nodig voor afspraken t.b.v. de Turkijereis volgend jaar.

26-12. Milfontes – Lagos. De afgelopen nacht en in de ochtend heeft het geregend en verderop in de dag was de lucht grijs. De temperatuur blijft goed, 16 gr. We vertrekken van de camping om naar Lagos te gaan. Lagos ligt in de Algarve en aan zee. De weg is uitstekend en vooral de laatste 35 km behoorlijk heuvelachtig. In de heuvels regent het af en toe behoorlijk. Jammer want er liggen hele schilderachtige dorpjes, vooral Aljezur, dat tegen een heuvel is gebouwd. Helaas was het door de regen te mistig om een leuke foto te maken. IMGP8811IMGP8812

Onderweg kwamen we, net als op veel plaatsen in Portugal, weer ooievaarsnesten tegen. Door de fotograaf wer de ooievaar onrustig en vloog weg.  In Lagos aangekomen eerst de camperplaats opgezocht en toen er genoeg plaats was eerst naar de Lidl om boodschappen te doen. Hier kochten we eindelijk een horloge voor Rina. Haar klokje was thuis blijven liggen. De camperplaats is een mooie plek naast een sportcomplex met uitzicht op de stad. Er kunnen 20 camper staan en het heeft alle voorziening. Voor 3,00 mag je er staan en kun de de faciliteiten (douches e.d.) van het sportcomplex gebruiken. Er is zelfs gratis WiFi. ‘s-Middags ging de zon weer schijnen.IMGP8816

27-12 Lagos. We worden met volop zon wakker. Gisteren hadden we al besloten om hier wat langer te blijven. Om 8.30 uur P.t. komt de gemeenteambtenaar 3,00 casseren. Na 3 dagen kost het 2,50 p.n.

28-12 Lagos. Opnieuw prachtig weer met een hel blauwe lucht. s-Nachts is het behoorlijk koud, 6 gr. maar overdag haalt de temperatuur makkelijk de 17 gr. We hebben een wandeling langs de havens gemaakt en een kopje cappuccino gedronkenIMGP8828IMGP8817

Onze plek op de camperplaats

. IMGP8824                                                  De promenade langs de haven

IMGP8826

29-12 Lagos We denken hier te blijven tot en met 4 januari. Dan is er markt op het grote parkeerterrein voor ons. Die markt komt hier maar 1 x per maand.

31-12 Oud en Nieuw Het heeft er alle schijn van dat hier geen vuurwerk afgeschoten wordt. In ieder geval geen particulier vuurwerk. We hebben het nergens in de winkels zien liggen. Tot half elf kijken we TV en besluiten om maar naar bed te gaan. We liggen er koud in of het eerste SMS-je komt binnen, van onze vriend uit Turkije. Daar begint het nieuwe jaar 2 uur eerder dan hier in Portugal. 11.40 uur onze tijd worden we weer door onze kinderen nieuwjaar gewenst, maar hier is het nog steeds geen nieuw jaar. Dan om klokslag 24.00 uur brandt een groot vuurwerk los in Lagos boven de haven. We konden het prima bekijken. Na elkaar een gelukkig nieuwjaar gewenst te hebben en 2 muggen om zeep geholpen te hebben zijn we toen maar weer gaan slapen.

1-1 t/m 16/1 Lagos, we staan nog steeds in Lagos en vermaken ons prima. 4 januari kregen we zelfs visite. Paul en Toos staan inmiddels naast ons. Ook de vele felicitatiemailtjes was erg leuk. Hebben gezellig de verjaardag kunnen vieren. Op 4 januari was er ook markt op het grote terrein naast onze camperplaats. Vanaf 7.00 een drukte van je welste. Het hele terrein rond stonden de busjes met een tent er voor. Helaas viel het weer wat tegen (veel wind maar gelukkig geen regen) IMGP8834

Op 5 januari was er vlakbij op parkeerplaatsen rond een groot overdekt zwembad IMGP8839vlakbij , een enorme rommelmarkt. Daar breng je ook zomaar een halve dag op door. En het was stralend weer! zodat de accu’s weer opgeladen konden worden. Die waren na 2 dagen bewolkt aardig uitgeput.

Op 8 januari vieren we met z’n viertjes de verjaardag van Paul.

De dagen brengen we door met wandelen en  boodschappen doen.IMGP8844 Het weer is afwisselend goed, wisselend bewolkt en af en toe een bui regen. Net als thuis dus, met dit verschil dat de temperatuur in de nacht meestal boven de 10 graden is en overdag van 17 tot 20 graden. We zien iedere dag nog kans de accu’s zover geladen te krijgen dat we savonds TV kunnen IMGP8840vismarkt in Lagos kijken en de laptop en het tablet te kunnen gebruiken. Er komt 2 x in de week een groenteman langs, brood moeten we dagelijks halen bij de Lidl op 15 min. lopen van onze plek.

Paul en Toos vertrekken op 14 januari richting Sagres, het meest zuid-westelijke punt van Europa. Wij willen daar ook even gaan kijken. We blijven nog tot 16 januari in Lagos.

16 januari Sagres. We staan pal aan zee.

IMGP8857IMGP8860

Bij aankomst om 13.00 scheen de zon volop. Lekker in het zonnetje gezeten.  De eerste nacht heeft het flink geregend en gestormd. De tweede ook.

IMGP8864

Daarom zijn we 19 januari weer terug gegaan naar Lagos.

IMGP8866IMGP8867

Zo kan het blijkbaar ook.

IMGP8870 Af en toe het dak op om het maximale rendement van de zonnepanelen te halen.

Na 1 maand  in Lagos gestaan te hebben, met een korte onderbreking in Sagres, hebben we gisteren  onze biezen gepakt en zijn we 40 km verder naar Silves gegaan. Dat ligt zo’n 10 km uit de kust, schuin boven Portimao. Maar eerst zijn we naar een uitzichtpunt aan zee gereden om de plaatselijke vuurtoren en de Ponte De Piedate te bezoeken. IMGP8872IMGP8873IMGP8874IMGP8875IMGP8876IMGP8877IMGP8878IMGP8879IMGP8880IMGP8881IMGP8882IMGP8884IMGP8887IMGP8890IMGP8891

Daarna hebben we in Lagos nog boodschappen gedaan en zijn toen richting Silves vertrokken. Dat is een belangrijkje plaats voor overwinteraars. Alles bij elkaar staan hier wel zo’n 80 campers. Het is een leuk plaatsje en de voor ons belangrijke voorzieningen zijn aanwezig.IMGP8896IMGP8893

Er is een groot overdekt zwembad waar we wifi van mogen gebruiken.

Na 1 nacht er geslapen te hebben worden in een keer alle campers van onze parkeerplaats weggestuurd. Er stonden al mensen vanaf 8 januari en nu moesten we allemaal weg. In totaal waren er 4 plaatsen waar campers konden staan. Allemaal vermeld in de gidsen en legale plaatsen dus. 1 ervan moest nu opeens leeg. Ze (de gemeente) hadden de ruimte ergens anders voor nodig? Dat hadden we nog niet meegemaakt! Wel eens over gehoord maar dan ging het om plaatsen waar het uitdrukkelijk verboden was.

Wij zijn toen direct vertrokken en naar Portimao gegaan. We vonden een plekje op een kleine camperplaats met in de omgeving enorme hotels die kennelijk leeg zijn. Hier kunnen er zo’n 15 staan. Verderop is een plaats waar er 150 kunnen staan.IMGP8899

Een prima plaats, even de weg oversteken en je hebt weer een prachtig uitzicht.

IMGP8900

Hoe lang we hier blijven weten we nog niet.

6 februari 2014

Inmiddels zijn we weer verhuisd. Nu naar Quarteira dat  ligt ook aan zee, iets westelijk van Faro (het vliegveld). Op maandag 3 februari zijn we uit Portimao vertrokken, na eerst bij de Lidl boodschappen gedaan te hebben en de gastanks weer gevuld. Een tank was inmiddels leeg. We hebben daar plm 4 weken mee gedaan. De camperplaats in Quarteira is erg groot. Hier troffen Theo en Lien, kennissen waar we vorig jaar in Altura ook een maand naast gestaan. We werden aller hartelijks ontvangen. Paul en Toos staan hier ook.IMGP8907 (600 x 402)

Woensdags is er markt en dan moeten alle campers voor 24 uur verhuizen naar een vlakte naast de het marktterrein. Het is een behoorlijk grote markt, iets kleiner dan in Lagos. Je hebt toch gauw  1 1/2 tot 2 uur nodig om hem helemaal te bekijken. Voornamelijk kleding, snuisterijen en huishoudelijke dingen en niet te vergeten de kraampjes waar je een kopje koffie kunt drinken of een gegrilde kippetje kunt eten. Wij kopen er een mooie rugzak voor weinig geld.

8 februari 2014

Vandaag regent en stormt het, dus een dag om binnen te blijven.  Ondanks de regen blijft de temperatuur goed. Zo’n 16 gr. overdag en 13 gr s-nachts.Gisteren, ook een regendag.  We zijn we even naar Alhoa v.v. gereden. Dat ligt aan de andere kant van Faro. Daar hebben we bij een Intermache wijn ingekocht voor Johan en Anky t.b.v. de Marokkoreis.   We willen hier nog minstens een week blijven. We hebben Johan en Anky beloofd dat we 25 februari in Tarifa zullen zijn. Dus hebben we nog even tijd.

13 februari 2014. Gisteren en vandaag weer markt en dus weer de grote volksverhuizing. Dinsdags gaat het er heel rustig aan toe. Dan verhuizen langzamerhand de campers naar het andere veld. Om 5 uur moet iedereen vertrokken zijn. Het alternatieve hele veld staat dan vol. Een mooi gezicht, je kunt het niet bedenken of alle merken en type campers kun je er zien. Veel Fransen, soms met een aanhanger voor een scooter of zelfs een klein autootje.IMGP8908 (600 x 402)

“s-Morgens (woensdag) al heel vroeg hoor je dan de marktkooplui met veel lawaai hun kramen opbouwen. Die markt duurt dIMG_20140212_105759 (600 x 450)an tot een uur of één. IMG_20140212_103439 (600 x 450)

Dan wordt alles weer afgebroken en komt de gemeente met vuilnisauto’s de rommel die achter gebleven is opruimen. Maar dan, om plm. 5 uur wordt het terrein weer vrij gegeven. Maar om half twee staat er al een rij campers voor de poort en langs de rijweg om maar vooral als eerste het terrein weer op te kunnen. Tegen die tijd dat het terrein open gaat is er een zenuwachtig geschuif met campers om zo snel mogelijk binnen te komen. Dat komt omdat er zo’n 20 plaatsen zijn met elektriciteit en die worden door vooral de Fransen, maar ook Nl-ers en D-sers erg begeerd. Bij het opgaan van het terrein moet eerst een bonnetje door de beheerde worden  uitgeschreven en betaald. Je kunt voor 1 of meerder dagen toegang kopen, maar maximaal voor 6 dagen omdat dan de volgende markt weer is. De nacht op het alternatieve terrein is gratis. In het gedrang lopen de emoties soms behoorlijk hoog op. Wij wachten rustig af en gaan bijna als laatsten naar de overkant. Het is dan inmiddels bijna zeven uur en is de rust weer gekeerd. Overigens heeft de hele dag gemiezerd. Het is al een aantal grijs en niet echt aangenaam. Weliswaar blijven de temperaturen goed maar we komen voor de zon, toch??

TomTom. Al 14 dagen hebben we regelmatig emailcontact met TomTom. Het navigatiesysteem vindt geen locaties als je de GPS-coördinaten invoert. Hij vindt de locatie wel als je naar een Poi-adres programmeert. Heel vreemd want dat Poi-adres bestaat uit de beide coördinaten. TomTom laat mij achtereenvolgens het apparaat resetten, daarna alles er af, formatteren en alles weer downloaden (kost ons alle Mb’s van onze Vodafoon-kaart) . Het is dan nog steeds het zelfde probleem, Daarna moet ik foto’s opsturen van het schermpje als ik de coördinaten heb ingevoerd. En iedere keer maar weer wachten op hun antwoord. Vandaag 14 februari is het nog steeds niet oké. Ondertussen 2x naar Vodafone in Quarteira geweest op op te waarderen. 1 x achter op de scooter met Theo en 1 x met de geleende scooter van Theo. Toch erg praktisch om zo’n ding bij je te hebben.

Uiteindelijk blijkt dat de Oost-coördinaten West-coördinaten moeten zijn. Wat enorm stom. Alles werkt nu prima, gelukkig.

zaterdag 15 februari 2014,  Om half tien staat Theo voor de deur. Hun televisie doet het niet meer. Ze zijn tot vannacht 4 uur bezig geweest,  Je wilt toch ‘s-avonds TV kunnen kijken. Het is een hele vreemde storing. Op de normale zenders zien ze wel welk programma op dat moment loopt, maar geen beeld en geen geluid. Op BVN alleen beeld en ook geen geluid. We hebben toen eerst de kaarten gewisseld, daar lag het niet aan. Hun kaart in onze receiver werkte prima, onze kaart in die van hun gaf de zelfde storing. Toen de TV getest met onze mediaplayer. TV was goed, beeld en geluid prima. Toen uiteindelijk na lang experimenteren in het menu van de receiver een optie “herstel fabrieksinstellingen” gevonden en hopla alles werkte weer. Lies opgelucht. Theo blij. ‘s-avonds kwam Theo 2 heerlijke magnums brengen. Iedereen blij.

Zondag 16 februari 2014. We worden wakken met de zon. De weerberichten hadden het wel beloofd, maar eerst zien dan geloven. Na 2 dagen van grijze luchten en regelmatig motregen waren we er wel aan toe. De afgelopen dagen heeft Theo, omdat de zon zich niet veel liet zien, regelmatig zijn aggregaat aan gehad en mochten wij meeliften. Hij, de zon, heeft de hele dag volop geschenen met een strak blauwe lucht. We hebben zelfs de luifel een poosje uit gehad omdat de zon erg warm was. ‘s-Middags bij Theo en Lies voor hun camper voor het eerst van ons leven Sangria gedronken. Best lekker.  De accu’s waren aan het einde van de middag weer boordevol.

Maandag 17 februari 2014. Om 7.00 uur opgestaan om de diepvries te ontdooien. Het weer is minder dag gisteren. Een gebroken wolkendek. Afwachten wat het vandaag wordt. Al vrij snel brak de lucht helemaal open en hebben we de hele dag in de korte broek gelopen.

Dinsdag 18 februari 2014. Vandaag weer voor de tweede keer de grote verhuizing.

Het weer is prima, aan het einde van de middag een klein beetje regen. We hebben TV gekeken en gezien dat Sven Kramer het moest afleggen tegen Jorrit Bergsma.

Woensdag 19 februari 2014. Marktdag en aan het einde van de middag weer het gebruikelijke gedrang om weer op de plaats te komen.

Donderdag 20 februari 2014..De laatste inkopen doen bij de Lidl en klaar maken voor vertrek morgen.

vrijdag 21 februari 2014. We nemen afscheid van Lien en Theo en vertrekken richting Spanje.

Afsluitend Portugal.

De afgelopen maanden zijn toch best snel omgegaan. Verveelt hebben we ons nooit. Op de camperplaatsen tref je altijd wel gezellige mensen. De dagen verlopen meestal in het zelfde stramien, maar absoluut niet saai. Je staat niet vroeg op, maakt het ontbijt of gaat eerst naar de bakker en daarna ontbijt. Dan in de loop van de dag haal je water, leeg je de PortaPotti. Wandel naar de stad of als de zon schijnt zit je lekker in je stoel, afhankelijk van de wind, voor, zij af achter de camper. Af en toe de was en iedere dag eten koken. ‘s-Avonds de TV en de dag is zo weer om. Lagos en Quarteira zijn ons het beste bevallen. Beide plaatsen zijn ruim en netjes en de winkels zijn redelijk kort in de buurt. In Quarteira praktisch naast de Lidl en 1x in de week een grote markt. Beide plaatsen zijn niet gratis, maar daardoor netjes. De noodzakelijke voorzieningen zijn er en voor resp  2,50 en 2,00 per nacht alleszins betaalbaar. We hadden maar 1 fiets bij ons en dat jammer. Het gemis van een vervoermiddel voor ons beide is wel groot.

Op naar Spanje en Marokko

21 februari 2014. We worden, na eerst een kopje koffie gedronken te hebben,  door Theo en Lien uitgezwaaid. We rijden via Faro en Tariva oostwaarts.   Bij Vila Real de  Santa Antonio de brug over Spanje in. Nu allemaal snelweg tot Sevilla. Het oorspronkelijke plan was om in de buurt van Sevilla te overnachten, maar omdat het nog vroeg is bIMGP8914esluiten we door te rijden naar het zuiden aan de kust. Onze eerste optie was Chipiona. Dat bleek een zandvlakte aan het strand. Kaal en zonder verlichting. Dus op naar de volgende optie, dat was El Porte de Santa Maria. Dat bleek een grote bewaakte parkeerplaats in het centrum van de stad te zijn. We betaalden 4 Euro en hebben daar overnacht. Het was er erg druk en lawaaierig.dus slecht geslapen.

22 februari 2014. IMG_20140222_082627[1]De buitentemperatuur was 7 gr. Al vroeg kwam er weer een parkeerwacht die opnieuw geld wilde ontvangen. Toen wij hem ons bonnetje van gisteravond lieten zien, zei hij dat het weer een nieuwe dag was, dus weer betalen. We zijn toen maar weggereden en hebben bij een benzinestation ontbeten. De volgende bestemming was Sancti Petri. Dat bleek geen camperplaats maar een strook parkeerplaatsenIMGP8916 langs de weg richting het strand. Ook hier weer vertrokken om de volgende optie te bekijken: Conil de La Frontera. Om 11.30 uur waren we er. Een prima plek, aan het strand en aan de rand van het dorp.  Het plaatsje, helemaal in het wit, ligt tegen een heuvel aan gebouwd. Er staan al 6 campers. De hele dag een strak blauwe hemel en natuurlijk wind. Prima plek om 25 februari af te wachten. Het is nog maar 1 uurtje rijden naar Tarifa.

23 februari 2014. Conil. Het is zondag Het heeft vannacht behoorlijk gestormd. De temperatuur is om 8.00 uur 13 graden. Aan het strand is altijd wel wat te beleven. In het weekend veel IMGP8922wandelaars die langs lopen en deze ochtend komen er een aantal busjes met windsurfers. Wind genoeg en flinke hoge golven om te springen.  Gisteren waren een aantal jongens bezig met radiografisch bestuurde modelvliegtuigen. We wandelen heerlijk langs het strand, dat vol ligt met prachtige schelpen en komen terug via de mooie, met palmbomen versierde boulevard.

24 februari 2014, Conil – Tarifa. Het heeft vannacht behoorlijk gespookt. Stormachtig en veel regen. We besluiten om alvast naar Tarifa te gaan. Het weer klaart al snel op en het is een prachtige route door bergachtig gebied. In de buurt van Tarifa staan honderden windmolens. Hoef je niet te vragen of het veel waait. In een uurtje rijden we naar Tarifa en naar de Lidl voor de laatste inkopen. Het gaat vooral om vlees en vleeswaren. In Marokko is geen varkensvlees verkrijgbaar. IMGP8931

We overnachten op het terrein naast de Lidl. De camperplaats uit het boek was een grote modderpoel. Morgen is het nog 3 km naar de camping. Vanaf onze plek kunnen we duidelijk Marokko zien liggen. Een beetje heiig maar duidelijk zichtbaar.

25 februari 2014,  Tarifa. We wachten op de overnachtingsplaats op het bericht van Johan en Anky. Om 14.30 krijgen we een SMS dat ze op de camping zijn aangekomen. Een half uurtje later zijn wij er ook. We worden heel hartelijk door hun ontvangen en krijgen van Anky een zelf gebakken kruidkoek aangeboden. Bij een kopje thee wisselen we de laatste nieuwtjes uit en bekijken we hun grote trots, hun nieuwe camper. Er staan ook al 3 deelnemers van de groep.

26 februari 2014. Tarifa, Camping Rio Jara. IMGP8934Wat een luxe om op een mooie camping te staan. ‘s-Morgens  allebei eerst heerlijk gedoucht en later uitgebreid de was gedaan. Verder nieuwe binnenkomers ontvangen iemand geholpen een gmail-account aan te maken op hun Ipad. Bij iedere reis komen er weer mensen achter dat hun normale email in het buitenland niet meer werkt. Ontvangen lukt gewoon maar beantwoorden niet. Aan het einde van de dag zijn er al 12 deelnemers binnen.

27 februari 2014. Tarifa, Camping Rio Jara. Vandaag de definitieve start van de Marokko-reis.