2022 – 2023

Najaar 2022–2023

Bijgewerkt tot 25 maart.

Na een roerige periode met garantie perikelen hebben we besloten om zaterdag 15 oktober weer richting Portugal te gaan. De garantie perikelen zijn voor ons nog niet tot een goed en acceptabel eind gekomen, maar het ligt nu in de handen van  juristen van de ARAG en een Duitse advocaat. Wij denken dat dit proces nog wel even kan duren en daar hoeven wij niet op te wachten.

15 oktober 2022.  Wij hopen dat het deze keer wel lukt om  via de Spaanse Pyreneeën en Picos de Europa naar Portugal te rijden. Het kan in Frankrijk nog spannend worden omdat er bij raffinaderijen gestaakt wordt.

Zaterdag 15 oktober. Om 11.00 uur van thuis vertrokken bij en kilometerstand 11315. Eerst in Beek  Ad-bleu getankt. Er ging maar 1,7 ltr bij. Vervolgens een stukje A3 tot de afslag Rees dan daarna via de B57  naar Xanten  en uiteindelijk naar  camperplaats Pfaffenhoven bij Bergheim. Aankomst 13.30 uur.  Er was plaats genoeg. Onderweg veel regen maar gelukkig geen files. ‘sAvonds kwamen we er achter  dat we een set sleutels van de camper thuis gelaten hebben. Gelukkig hadden we een reserve set. Vandaag 162 km gereden

Zondag 16 oktober.  We gaan we naar Perl, onze vaste overnachtingsplek tijdens onze reizen naar het zuiden.  Aankomst Perl 13.30 uur Gebruikelijk wilden we in Schengen gaan tanken. Helaas was de weg langs de Maas in Schengen afgesloten. Via een omweg konden we toch tanken ( 203,9 per ltr) en het gas (0,80 )  bijvullen. De hele dag bewolkt en warm. Ook in de nacht bleef het nog 15 gr. Meestal is het hier koud. We er stonden alleen. 5,00 betaald met de App.

Maandag 17 oktober.  Vertrek, na een kort bezoek aan de Aldi, om 10.30 uur op weg. De route gebruikelijke naar Frankrijk was afgesloten.We werden omgeleid door het stadje  tot in  Apach. Hier konden we de normale route vervolgen.Het was mooi weer en zonnig! Aankomst in Piney 14.00 uur en 262 km gereden.Tijdens deze rit hebben we geen benzinestations gezien die gesloten waren.

Dinsdag 18 oktober. Vertrek uit Piney om 10.30. Het was behoorlijk mistig, later op de dag trok die mist op en zagen we af en toe de zon. Vandaag reden we een andere route dan meestal. Niet via Auxerre maar via Sens. Tot Sens een prima mooie brede weg, later via de D35 en weer later een stuk snelweg richting Bourges. We kwamen om 14.00 aan in Vierzon om bij de gebruikelijk Super-U  te gaan tanken. Dat was best spannend, want onder weg hebben wij veel gesloten tankstations gezien. Maar gelukkig bij dit tankstation was (slechts) 1 pomp van de 5 die diesel kon geven. De prijs is 1,96,4. Goed koper dan in Luxenburg en ook nog goedkoper dan begin dit jaar op de terugweg was dat 2,11. Met deze volle tank hopen we Spanje te bereiken. Een half uur later waren we op de ons zo bekende camperplaats naast de waterval. Het sanistation is vernieuwd. Je kan er ook met je pinpas water kopen. De zon staat hoog aan de hemel en het is warm. Vandaag 245 km gereden. Morgen willen we naar Roullet St Estephe. ook weer een vaste overnachtingsplek plm. 280 km. Vast helemaal autoweg.

Woensdag 19 oktober, Vierzon – Roullet St Estephe Vertrek 9.45, aankomst 14.00 uur. Bijna geheel 4-baans weg . Alleen een stukje van 14 km is 2 baans met 2 dorpjes en 2 x verkeerslichten. Op het laatste stukje van de 2 baans weg hebben we 10 min stil gestaan i.v.m. wegwerkzaamheden (nieuwe asfalt). Eerst zonnig later bewolkt. Op deze Cp komen we al jaren. Er was ruim plek, later liep het vol. De voorzieningen zijn wat gemoderniseerd. Om 23 uur begon een flink onweer en het heeft de hele nacht geregend. Km.st.12493, gereden 293 km.

Donderdag 20 oktober Roullet St Estephe – Dax. Vertrek 10.15. Doen rustig aan omdat als je vroeg bij Bordeaux komt staan er heel veel files. Wel kregen we een steentje tegen de voorruit, ik zag hem komen, PATS.  We konden nu  zo doorrijden en waren om 12 uur al door heen. Het is eerst  zonnig maarIMG20221020135331_compressedlater weer wolken, net als gisteren We nemen de tolweg  (A63) tot de afslag Dax. De prijs voor dit traject was 5,90. Volgens Google rijd je op dit traject 11% zuiniger, en minder km’s, Dus economisch verantwoord. Op de overvolle camperplaats was nog net 1 plaats vrij. Precies in het midden.Vandaag gereden. De camperplaats grenst aan een grote parkeerplaats en een hele flink KFC-restaurant.  Dax ligt plm 85 km van Irun, grensplaats met Spanje. Gereden  252 km.  Eindstand 12745. Morgen gaan we naar Spanje, weer een stukje Tolweg. We zien wel waar morgen terecht komen.

Vrijdag 21 oktober Dax –Zarautz (Sp) Het weer is prima. We rijden in de zon en de temperatuur is aangenaam. Net als gisteren nemen we weer de Tolweg (A63) richting Spanje. Ook het eerste stukIMG20221021131728_compressed in Spanje is ook nog tol (AP8) Veronderstellend dat diesel in Spanje goedkoper zou zijn dan in Frankrijk, wachten we met tanken tot in Zarautz.  Maar tot onze verbazing is de diesel in Spanje duurder. We vinden daar een camperplaats die vlak bij de tolweg ligt, lawaaierig dus. DE inrit was er modderig , maar de plaats zelf was  verhard en de plaatsen waren afgebakend met (oude) boomstammen. In totaal van Bordeaux naar Zarautz betaalden we plm 25,00 aan tol.

Zaterdag 22 oktober. Zarautz – Lierganes. Op campercontact vonden we een camperplaats in de buurt van Santander, plm 9 km vanaf de inmiddels tolvrije A8. De inhoud van onze dieseltank was al aardig leeg. De meter stond in het rood (reserve() We konden nog 69 km rijden. Na 13 km kwam de eerste tankmogelijkheid en die hebben we gelijk genomen. Die had ook een Adbleu pomp . In de dieseltankIMG20221022172406_compressed kon er  70 ltr bij en in de ADbleu tank 6,27 ltr. ( op 1564 km). Diesel kost 199,99, Adbleu 1,36. Verrassend  we kregen 10% korting, terwijl de diesel overal 2,08 en meer kost. .  De eerste 80 km rijden we in de zon en  geen tolweg maar de N634 tot voorbij Bilbao. Daarna de tolvrije A8 tot vlak voor Santander. IMG20221022172023_compressedLater wordt het bewolkt tot in Lierganes waar de zon weer schijnt. Het is hier wel behoorlijk winderig. De Cp stond bijna vol, we konden nog een plek naast 5 busbanen vinden.  Het plaatsje is een toeristen pleister. Al snel komen er 2 touringcars vol met mensen die de beziensitem van dit plaatsje komen bekijken,: Een oude brug over een riviertje.

Morgen gaan we het doel van onze reis in Noord Spanje in de “Picos de Europa” E eerste stop zal zijn Potes.

Zondag 23 oktober Lierganes – Potes 115 km. Vannacht en ook vandaag tot in de middag heeft het gestormd. De camper stond af en toe hevig te schudden en op de weg was het soms moeilijk oom het roer te houden. We vertrekken om 10.30 en komen aan om 12 uur.IMG20221023141441_compressed De eerste stuk via de A8 tot Uquarda, daarna de N621 naar de Picos de Europa. Na 40 km kronkelige en soms zeer smalle weg arriveren we in Potes. De camperplaats is weliswaar groot maar een schuine zandvlakte. Rina had het helemaal gehad van deze route  en kroop, na wat gegeten te hebben, met een paracetamol voor de hoofdpijn in bed. Eerst hebben we nog overwogen verder te gaan via Riano, maar toen bleek dat de N621 voor 10 km afgesloten is zijn we hier toch maar gestopt. Morgen moeten we een omleiding nemen via 184 en D627.  Bij Cervera de 626 naar Cistierna. De bedoeling is  om in Sahechores te overnachten. De “Picos de Europa””  laten we voor wat het is. Mooie route voor personenauto’s. De rotswanden kwamen me te vaak dicht bij op die route. Een teleurstelling.

Maandag 24 oktober. Vandaag gaan het gebied verlaten en doen dat via Riano en verder zuidwaarts. De weg bleek alleen zondag afgesloten te zijn, dus konden we gewoon via de N621 richting Riano rijden. Dit was een mooie route door ruig bergachtig gebied met diepe afgronden en vergezichten die als maar hoger stijgt tot we na 26 km het hoogste punt 1606 meter bereiken. Tot nu toe een goede brede glad geasfalteerde weg.IMG20221024105647_compressedIMG20221024105721_compressedIMG20221024111407_compressed

Na dit hoogste punt  kwamen we in de provincie Leon en werd de weg aanzienlijk slechter,  We passeerden Riano en Sahechores zonder een camperplaats te vinden. Dus zijn we door gereden naar Leon. Inmiddels hoog tijd om wat te eten en toe we in Leon een Burger king zagen hebben we weer eens gezondigd. Vandaar tot de camperplaats was nog 3 km. Een mooie ruime plaats speciaal voor campers die weer een onderdeel is van een grote parkeerplaats en ligt tegen een mooi groen park.  Aankomst 14.30 uur. Vandaag 130 km gereden. Morgen is het de bedoeling om in de buurt van Salamanca te overnachten op de bekende plaats Terredillos.

Dinsdag 25 oktober. Leon – El Encinar  Hele weg via de autovia, voornamelijk de A66. Bij Salamaca 15 km naar El Encinar (vroeger Terredillos) We zijn de tel een beetje kwijt over hoe vaak we hier al overnacht hebben. Vlak ervoor getankt, 76,4 ltr en weer 10% korting gekregen. Onderweg afwisselend wolken , regen en tot slot zon op de Cp.

Woensdag 26 oktober El Encinar – Terrugem (Portugal) Alles snelweg tot de afslag Caceres. Dan 80 km naar Badejoz. Op de door ons vaak gebruikt tankstation de tank gevuld met 31 ltr diesel, bij een ander tankstation 4 ltr AdBleu getankt, We kunnen dus met alle tanks vol  Portugal inrijden. 321 km. km.st. 13838. Op de camperplaats troffen Kees die ook op weg is naar Silves. Telefonisch de eigenaar van de Cp gebeld en een plaats gereserveerd, We zullen er vrijdag aankomen. In Portugal is het 1 uur vroeger.

Donderdag 27 oktober . Terrugem – Cartro Verde. 191 km. Vandaag rijden we het voorlaatste traject tot Silves. IMG20221027133131_compressedWe overnachten in Castro Verde op een grote parkeerplaats (grote zandvlakte) Onderweg zijn we even in Beja bij dIMG20221027185154_compressede Lidl aangegaan om een lekkere pizza te kopen. Die hebben we op de P-plaats gelijk in de oven gedaan. We waren hier al om 12.15 Port.tijd. Morgen hier eerst even gas tanken en dan door naar Silves. Een goed uurtje rijden.

Vrijdag 28 oktober.  Carstro Verde – Silves. Bij supermarkt Intermache konden we de dieseltank en de gastank vullen. Het laatste traject naar Silves ging om 98 km,  Anderhalf uur rijden dus. Als je dan Silves nadert dan komt het zo vertrouwd over. Om 12.00 uur waren we voor de slagboom die automatisch open ging en werden we ontvangen door Philip. We konden uitzoeken waar we wilden staan. Er was nog plaats genoeg. km st 14150. In totaal vanaf huis hebben we 2835 km gereden om hier te komen.

Camperplaats Parque do Rio

IMG-20221028-WA0000_compressed

Zondag  30 oktober. Silves. Vannacht een flinke regenbui. Overdag schijnt de zon weer en werd het warm. Traditie getrouw halen we  weer het halve kippetje met friet en salade bij het restaurant tegen het marktgebouw.

Maandag 31 oktober. Halverwege de middag zien we dat de koelkast uit staat. Herhaaldelijk opnieuw opstarten lukt helpt niet. Dat is schrikken want de koelkast en het vriesvak zijn vol. Eerst in de handleiding gezocht, maar daar staan geen storingen in. Alle zekeringen van de camper gecontroleerd, ook alles oke. Wat te doen? We bellen Domatic in Nederland. De servicemedewerker die ons helpt, denkt nadat hij de klacht gehoord heeft,  dat er vermoedelijk een slechte verbinding achter de display zit.  Daarvoor moeten de deuren van de koelkast en de diepvries verwijderd worden, daarna nog twee stiften verwijderen. Maar, omdat er makkelijk wat beschadigd kan worden, adviseert hij een dealer in Portugal te bellen. Nou, daar waren we pas 10 november aan de beurt. Dus zelf aan de gang. Dat lukte toch vrij snel, alleen een slecht verbinding kan ik niet vinden.  Uiteindelijk werkte het een uurtje en toen weer de zelfde klacht, dus weer alles los gemaakt en alle kontakten los gemaakt en weer gemonteerd. Inmiddels zijn we 11/2 dag verder en werkt alles nog.

woensdag 2 november, Morgen gaan we met een aantal scooters van de camperplaats net als vorig jaar weer een toertocht maken.

donderdag 3 november. Met 4 scooters en hun berijders hebben we vandaag een tocht door de bergen van de Algarve gemaakt. Langs Barragems en veel bochten en heuvels zijn we naar Ameixal gereden. Overigens was dat niet de eerste keer. Vorig jaar ook al eens. Na 80 km hebben een sandwich gegeten bij een klein restaurant. Op de terug weg ook met veel bochten zijn we via Loule naar huis gereden . Totaal 183 km.

zaterdag 5 nov. Het warm vandaag, blauwe hemel en alleen maar zon. om 12.00 is het al 22 graden, in de camper29 gr. We wandelden vandaag ons Lidl-rondje en als beloning een lekker kopje echte koffie bij onze vaste stek bij de kinderspeelplaats en de rivier. Waar net ook nog een rondvaartbootje voorbij kwam.IMG20221105103905 - kopie_compressedIMG20221105110141_compressed

zondag 6 nov. IMG20221105110006 - kopie_compressedDe afgelopen 2 nachten zijn we tot 1 uur wakker gehouden door muziek met hele zware basgeluiden. Er staan 8 enorme basreflexkasten op een rij. Afgelopen nacht ook een flinke regenbui gehad.  Zondag is kippetjesdag, Verder de hele dag zon en warm.

maandag 7 nov. Vandaag ben ik naar de kapper geweest.

dinsdag 8 nov ‘sMorgens hebben we de was gedaan in de wasIMG20221111133328_compressedserette vlak bij de camperplaats. “sMiddags  heb ik samen met Mathieu een klep van een boven kast onder handen genomen. De klep sloeg tegen de naastliggende waardoor er beschadigIMG20221111133339_compressedingen zouden optreden. De bevestigings schroeven waren los gelopen. Bij het eruit draaien ervan kwam het hout er mee uit. We hebben er aan beide scharnieren een aluminium plaatje op gelijmd en daarin vast geschroefd. De naad zou eigenlijk nog iets breder moeten zijn, maar het loopt niet meer aan. Eigenlijk te gek voor woorden bij zo’n “kwaliteit” camper.

woensdag 9 nov. Het heeft vannacht flink geregend, maar overdag scheen de zon weer volop.

donderdag 10 nov. Net als vorige week donderdag zijn we weer met 4 campers een toer ritIMG20221110132723_compressed gaan

IMG20221110132623_compressedmaken. Deze keer richting noord-westen.  De route ging via Monchique, Aljezur, Rogil naar het kustplaatsje Zambujeira waar we een tosti gegeten en koffie gedronken hebben. Het was een prachtige weg door heuvels en bergen, soms met wegen van 10% en mooie vergezichten. Terug de zelfde weg tot Monchique en vandaar Alferce. Hier stonden 2 campers die op onze camperplaats hadden gestaan. Zij hebben daar een pracht plekje met alle voorzieningen en dan ook nog gratis. Vandaar door de heuvels weer terug naar Silves. We vertrokken om 10.30 uur en waren om 15.30 uur weer terug. 205 km gereden.

donderdag 17 nov. In de afgelopen week zijn een paar dagelijkse dingen die gebeuren net als thuis. We hebben gewoon ons dagelijkse leven naar een warmer oord verplaatst, maar af en toe soms iets anders. Zoals koffie gaan drinken bij Continente of naar een grote Chinese Winkel-van-Sinkel, je kunt het niet bedenken ze hebben alles. Zaterdag naar de markt in het dorp om o.a. dadels te kopen. Zondag natuurlijk weer het halve kippetje gehaald. Ook het derde zonnepaneel te voorschijn gehaald omdat de komende dagen bewolkt zullen zijn. Overigens hebben we iedere dag wel zoveel zon dat de accu’s op peil blijven. Van maandag op dinsdag heeft het af en toe flink geregend. Prima voor de sinaasappels hier, die hebben regen en zon nodig. Woensdag heb ik voor het eerst weer mijn rondje gelopen. Ook heb ik telefonisch contact gehad met onze advocaat. We hebben afgesproken een mail te schrijven en aan te geven hoe wij de situatie zien en hoe verder. Met name voor de Duitse advocaat. Vanochtend heb ik 1 zonnepaneel op het dak schijn geplaatst, waardoor het rendement groter wordt. Zodat ik makkelijker de accu van de laptop op peil kan houden. Deze accu is aan vervanging toe, maar eigenlijk de hele laptop. De camperplaats loopt aardig vol, maar er zijn ook veel wisselingen, mensen die komen voor 1 of 2 dagen.

zaterdag 19 nov. Gisteren zijn onze vrienden Jack en Anneke gearriveerd. Een dag eerder had Jack opgebeld en gevraagd om een plek voor te reserveren, Gelukkig was er nog 1 plek in het rijtje vrij.  MaIMG20221119091910_compressedar gister IMG-20221119-WA0000_compressedochtend vertrokken onze buren en kwam die plak beschikbaar voor hun. Nu staan ze dus naast ons. Heel gezellig bij gepraat en thee gedronken. Morgen gaan samen we weer bij ons bekende plekje naast de speeltuin koffie drinken. Vandaag bij het kippenrestaurant weer kip voor morgen bestel. Het weer is prima, alle dagen nog boven de 20 gr.wel behoorlijk veel wind, maar kunnen voor schuilen achter de camper.

zaterdag 26 november   Afgelopen donderdag is al weer de 4e week in Silves.  Al die tijd staan we naast een Duits koppel Hans en Rosie. Zijn gezellige mensen en beide spelen ze accordeon. Soms zingt een van hun er nog bij. Het is typisch Duitse “Volksstumliche muziek” Ons nog bekend uit onze Zwitserse tijdIMG20221125154054. Wat dat betreft is er nog niets veranderd. Vrijdagmiddag hadden ze visite van een ander Duits stel, waarvan de man mondharmonica speelt.  Verder loopt het ze gangetje, Zaterdags kip bestellen en zondagmiddag weer halen. We wandelen regelmatig naar 1 van beide supermarkten. Bij Continente drinken we dan koffie en soms met een “Pasta de Nata” er bij. Naast de supermarkt, in het zelfde pand´, is een kledingwinkel genaamd  IMG20221125111606“Mo” . Daar heeft Rina een mooi vest gekocht.  Het is tot nu toe prima weer, s´nachts soms een buitje, eigenlijk alle dagen prima weer om buiten te zitten, altijd om de 20 graden. Afgelopen nacht was het koud, 7 graden, maar als de zon maar even schijnt loopt de temp weer snel op.

Eerder deze week heeft mijn oude HP laptop het begeven. De batterij was al een tijdje op en nu begaf hij het helemaal. Ook hier  in Silves kennen ze Black Friday. In de supermarkt is ook een vestiging van Worten, een grote elektronica keten. Die had een mooie aanbieding voor een laptop. Na ruggenspraak met een deskundige heb ik daar een nieuwe HP laptop gekocht.  Met de grootste moeite heb ik een paar foto’s vanaf mijn telefoon kunnen kopiëren.  Deze laptop draait op Windows 11 en dat is toch wel heel anders dan wat ik met W10 gewend was.

Vrijdag 2 december. Weinig te melden. Het camperleven gaat gewoon zijn gangetje. Op de meeste dagen schijnt de zon, behalve woensdag heeft het flink geregend.Die ochtend was het maar 4 gr.  Maar de temperatuur blijft nog steeds goed. Afgelopen dinsdag staan we alweer 1 maand hier in Silves. Donderdag was een nationale feestdag in Portugal. Het is wel verbazend dat we nog steeds op onze eerste gasfles aangesloten zijn. Meestal gaat de fles in een nacht leeg en dan moet je er in de pyjama  uit om de 2e fles open te draaien.

Zaterdag 3 december. In Portugal is het 1 uur eerder dan in Nederland, maar ook Sinterklaas komt hier eerder. Een groep Nederlandse camperaars hielden een feestje onder de grote luifel en de palmbomen op de evenementen plaats van Fissol. De Sint kwam niet uit Spanje maar uit België, de Pieten waren nog echt zwart.

Zondag 4 december. Nog net voor de regen het gebraden kippetje nog kunnen halen, Na 4 uur is het gaan regenen en in de avond een paar lichtflitsen en donderklappen. Ook de volgende dag heeft het de hele dag geregend.

Dinsdag 6 december, De zon schijnt weer!  en ook goed nieuws de sinaasappel boer is er weer. Met een klein vrachtwagentje komt hij regelmatig langs bij de camperplaatsen hier in Silves. Hij verkoopt dan weer de echte lekkere sinaasappels uit de regio. Silves is niet voor niets de Sinaasappelstad. Momenteel is het nog meer de tijd van de mandarijnen maar er zijn al wel sinaasappels. Volgende maand zullen ze er weer volop zijn heeft hij ons beloofd.. Vandaag heb ik de 2e gasfles aangekoppeld. Ruim 5 weken hebben we met de eerst fles gedaan. Normaal, als het kouder is verbruiken we per 4 weken 2 flessen, dus dit was uitzonderlijk lang. Vandaag woensdag 7 regent het weer de hele dag en de vooruitzichten voor de komende week zijn slecht te noemen. Het weer staat helemaal op z´n kop.

Zondag 11 december  Net samen het halve kippetje opgepeuzeld,. die ik net als  andere zondagen met de scooter  ophaal bij het restaurant naast het marktgebouw. De zon schijnt op moment maar kan zo weer achter een donkere wolk verdwijnen. Daarbij waait het erg hart. Dit is een beetje het beeld van de laatste week.  Het weer is gewoon niet bestStorm cloud, veel slechter als we hier gewend zijn. Iedere dag wel regenbuien en vooral snachts met veel, soms stormachtige wind. Voor delen van Portugal is code oranje afgegeven. Straten in steden stonden blank. Wat wel erg positief is dat de temperatuur goed blijft. Meestal 17 gr of meer. Toch schijn de zon nog zoveel dat we de accu’s op peil kunnen houden en s’avonds televisie kunnen kijken. Voornamelijk voetbal wedstrijden. Afgelopen donderdag was een religieuze nationale feestdag. Vrijdag dachten we droog boodschappen kunnen doen, maar kwamen toch met een nat pak thuis. ‘sAvonds kekeIMG20221210075530n we naar een enorme

IMG20221210075626 spannende Nederland Argentinie. Zaterdag 10 december is marktdag. Rondom het gemeentelijke marktgebouw staan dan veel kraampjes opgesteld. Bij een er van haal ik dan een pond heerlijke dadels.Binnen in het gebouw heeft men weer een mooie kerststal opgebouwd. Minder mooi is dat een van de motorrijdens (Toon) w maarmee ik ook vaak toertochten maak, een been gebroken heeft, notabene stond hij naast z’n scooter-.Hij ligt in het ziekenhuis en wordt daar geopereerd.

Vannacht om 1 uur gebeurde waar ik al bang voor was: Hert signaal voor de gasvoorraad gaf rood aan. Gasflessen leeg dus. Dus in het donker naar buiten en alle kranen open gedraaid. Maar dat hielp niet, gewoon hartstikke leeg. Het regende dat het goot en waaide erg hard. Dat betekent dus naar een gasstaion rijden. Om te kunnen rijden moet ik eerst de schuin geplaatste zonnepanelen terug zetten in hun houders. Om plm 7 uur was het droog en durfde ik had op te gaan. Daarna zijn we naar Alhoa gereden (plm 10 km)  en bij Auchan zowel de gasflessen als de dieseltank weer gevuld. 44 lter gas,dus de flessen waren echt helemaal leeg. Terug op de camperplaats alles weer op zijn plek gezet en een verdiend ontbijt gegeten. De weersvooruitzichten zijn voorlopig nog niet zo best maar vanaf vrijdag 16 december zou het beter moeten worden. Hoop doet leven.Smile

Dit is het beeld van de afgelopen 12 dagen van de camperplaats., nat, en nog eens nat. De plassen krijgen niet de kans om op te drogen.Het water wil niet meer zakken.

IMG20221213172623compIMG20221213172639compDe regen komt met bakken naar beneden.en dat inmiddels al zo´n dag of tien. Zowel snacht als overdag. Het zijn meestal hele flinke buien buienIMG20221213152656comp

donderdag 15 december . Vanmiddag konden we zowaar droog naar de Lidl en hebben we samen met onze vrienden  op een terrasje in de zon een kopje koffie gedronken. Dat was lang geleden, maar erg lekker.

zaterdag 17 december. Mooie ochtend, met zon en geen wind. We zijn   samen naar Continente gelopen om een kopje koffie te drinken. Am passant ook nog even bij Mo langs gegaan waar Rina 2 bloesjes heeft gekocht.

Later ben ik met de scooter naar de Aldi in Alcanterilja gereden om daar een fles Mummeltje (een soort Jagelmeister) te halen  maar helaas ze hebben het niet meer.

zondag 18 december  Vandaag geen kippetje, het restaurant is 2 weken gesloten. Een alternatief werd een Piza, ook lekker. Vandaag weer het vriesvak leeg gemaakt om een enorme hoeveel  aangekoekte ijs (rijp) te verwijderen.Het vriesvak functioneert niet goed en heb ik 1 1/2 jaar geleden al bij de dealer gemeld. Volgens mij is de isolatie niet goed. Boven in is de temperatuur 12 gr. hoger dan onder in. Daar is het –20gr.

maandag 19 december. Een kerstkaart gemaakt en middels Whatsapp naar familie en kennissen gestuurd.

Tevens een email naar de advocaten gestuurd.met het verzoek voorlopig alles te laten rusten tot wij in het voorjaar voor de vochttest naar RSF gaan.

2022. Was voor ons een bewogen jaar. Een fantastische en verrassende start in de eerste week van januari, tussendoor vervelende problemen met de camperdealer en tot slot een decembermaand met ongelofelijke hoeveelheden plensbuien..In 1 maand meer dan dat in de de afgelopen 3 jaar mee gemaakt hebben.

2023

Langs deze weg willen wij alle familie, kennissen en lezers van deze blog

HELE FIJNE KERSTDAGEN EN EEN VOORSPOEDIGE SPRONG IN HET NIEUWE JAAR 2023 ALLES VAN WAT ER IN DEZE BOOM HANGT

Vrijdagochtend 24 december begaf mijn hoorapparaat het in eens. Beetje paniek, maar ik had nog een oud reserve apparaat bij me. Via Google kwam ik uit bij een audicien in Guia, 20 km van hier. Met de scooter een half uurtje rijden. Hij zou om 14 uur open gaan, op de deur stond 14.30 maar 15.00 was er nog niemand.Dus onverrichter zaken weer terug naar Silves. J&A hadden ons uitgenodigd voor de thee. Toen ik hen mijn hoorapparaatje liet zien, werkte het in eens weer. Gelukkig.Is misschien vocht geweest.

zaterdag 25 december. De afgelopen week begon bijna iedere dag met ochtendmist en vaak in de middag kwam de zon door. Dat is al een enorme verbetering t.o. van de weken er voor. We hopen dat het weer nu eindelijk wat stabieler wordt. Silves is mooi versiert voor de Kerst. In Portugal vieren ze maar een kerstdag, op 25 december. Dan is ook werkelijk alles gesloten.

silves - kopiecompnatal2023 - kopiecomp

Silves is mooi versiert voor de Kerst, met een echte ijsbaan.  In Portugal vieren ze maar een kerstdag, op 25 december. Dan is ook werkelijk alles gesloten

HELE FIJNE KERSTDAGEN EN EEN VOORSPOEDIGE SPRONG IN HET NIEUWE JAAR

IMG20221226180748compIMG20221226180816_BURST000_COVERcompIMG20221226180830compIMG20221226181158compIMG20221226181315compIMG20221226181417compIMG20221226181546compIMG20221226181915compIMG20221226182323comp

Het gerenoveerde gemeentelijke marktgebouw feestelijk verlicht.

Donderdag 29 december. De afgelopen 4 dagen hebben wij eindelijk weer van ons vertrouwde Portugese, zonnige weer, kunnen genieten, De ochtenden zijn dan  koud 8 gr maar in de loop van de dag loopt de temperatuur op tot wel 20 graden.

Vandaag 30 december is het weer wasdag. Dat betekent dat Rina de was op kleur sorteert, kan het in 1 of moet het in 2 machines, dan breng ik de was met de scooter naar de wasserette en kom dan terug om te ontbijten. Daarna lopen we samen , Rina met de rollator, naar de wasserette (plm 1 km) en komen precies op tijd om de was er uit te halen en in de droogtrommel te doen. Het zijn hele grote machines, geschikt voor 10 kg. Om 12 uur zijn we dan weer terug. Vandaag eten we zuurkool met worst. Zo lekker,,,,Bowl

31 december 2022 Gistermiddag zijn we met nog 2 mede camperaars een scooter  toertocht gaan maken langs de verschillende Praia’s (Portugees voor stranden)  tussen Portimao IMG20221230144257compen Pera. Via kleine straatjes in Estobar en Farragudo naar  de Praia van Carvoeiro. Daar4 was het erg druk, we dronken koffie tegenover het restaurant waar we met onze  kinderen mijn 80-ste verjaardag vierden. Vervolgens naar de minder mooie Praia van Benegil (foto) en via Lagoa weer naar Silves .Een ritje van 2 1\2 uur en 70 km.

Martini glassHierbij wensen wij iedereen een fijne jaarwisselingRed lips

zondag 1 januari 2023

Nieuwjaar begin met wolken,afgewisseld met zon en in de avond en nacht hevige plensbuien. Maar de dagen daarna waren weer ouderwets zonnig. Dat betekent koude ochtenden met temp van 6 –8 graden. Dan moet de kachel even aan,

4 januari mijn verjaardag. heel veel leuke telefoontjes en WhatsApps gekregen. In de IMG20230101105853middag met Jack en Anneke in het dorp kippetje gegeten. In de middag waren we voor een afscheidsborrel uitgenodigd bij Hans en Rosie.Zij vertrekken morgen. We hebben ruim 2 maanden naast elkaar gestaan.

Afscheudsborrel met Hans en Rosie.

5 januari. Weer een heerlijke zonnige dag.

6 januari idem, maar veel wind. In de middag samen met Jack een tIMG20230109125324[1]oertocht gemaakt door het zeer afwisselend bergachtige gebied ten noorden van Silves. Het is qua landschap een prachtige rit van 80 km, maar naarmate we hoger kwamen werd het wel behoorlijk koud. Heel veel weggedeelten waren nog nat omdat er daar geen zon komt. Ik had wel wat extra’s aantrokken, maar was onvoldoende. We kwamen allebei verkleumd terug bij onze campers. De rit liep vanaf Silves via Alferce, waar een camperplaats is en  Monchique en nog een aantal kleinere plaatsen weer naar Silves. Die rit moeten we nog eens doen, maar dan met warmer weer.

7 januari, zaterdag/marktdag. Rond het gemeentelijke marktgebouw. Voornamelijk boeren die hun agrarische producten aanbieden. Bij een ervan heb ik weer een pondje dadels gekocht.

8 januari De verjaardag van broer Paul. Hij is ook in Portugal (Amaeixal) Samen met vrienden die vanaf het begin met hun optrekken. We hebben voor hem gezongen. En het is zondag en konden we gelukkig weer ons kippetje ophalen.

9 januari. Voor het eerst sinds 2 jaar zijn we weer gaan zwemmen in het mooie overdekte zwembad van Silves. Het ligt daarbij ook nog om de hoek. Voor 3 Euro een paar baantjes zwemmen, onderdompelen in een grote bubbelbad en Sauna, droog en stoom. Een welkome afwisseling op de dagelijks sleur. Sinds een dag of drie is het in een keer het camperverkeer enorm toegenomen. Iedere middag loopt de camperplaats vol en staan er soms wel 25 campers op de parkeerplaats buiten de camperplaats. Officieel mag je er alleen maar parkeren, overnachten is verboden maar wordt kennelijk gedoogd door de politie.

10 januari. Vandaag in Nederland een set beugels besteld voor de, door de Duitse wet voorgeschreven, verplichte stalen bevestiging van de LPG-gasflessen. In onze situatie kunnen we de flessen met een buitenvulling vullen en dan is die bevestiging noodzakelijk. In April moeten we voor de keuring en dan moet het dus klaar zijn.Dus hebben we besloten om ze hier op de camperplaats zelf te monteren. We verwachten dat het pakketje minstens 1 week onderweg zal. Maar we hebben de tijd.

11 januari. Het weer is nog steeds niet stabiel. Af en toe zon en wolken. De temperatuur blijft wel goed.   Vanochtend met z´n viertjes koffie gedronken bij Continente.

16 januari. Oscar gefeliciteerd. Gisteren 15 januari zijn wij precies 3 maanden van huis. In de afgelopen week hebben we een aantal mooie Sundagen gehad, waarbij we buiten konden zitten. Af en toe moesten we wel beschutting voor de wind zoeken, maar tussen de campers en achter de heg was het goed te doen. Zaterdag op de weekmarkt de dadelvoorraad aangevuld en voor broer Fred honing van sinaasappelbloesem gekocht. Op Zondag morgen konden we (traditie) met z´n vieren weer koffie gaan drinken bij het Chapin cafetaria buiten op het terras en in de zon. Daarna het zondagse kippetje weer gehaald en samen opgepeuzeld. De camperplaats is al dagen vol, er gaan wel campers weg, maar savonds zijn de lege plaatsen weer aangevuld. Op het feestterrein achter het Fissul gebouw zijn de voorbereidingen voor het sinaasappelfeest al aan de gang. Het terrein wordt onkruidvrij gemaakt en krijgen de perkje een opknapbeurt. Ook staan er al de houten panelen om stand huisjes van te bouwen. . Het grote feest is meestal half februari. Het moet gezegd worden dat de stad Silves er alle aan doet om schoon en mooi te zijn

16 januari. Het is de 3e maandag van de maand, dus grote markt aan de andere kant van de stad. Even met de scooter gaan kijken, maar het stelt niet veel voor. Veel kramen met bijna allemaal van het zelfde. Veel kleding, sokken, schoenen en huishoudartikelen. Toch was er best veel publiek. Vandaag is weer een mindere dag, zon, regen en wind wisselen elkaar af.

Ook 17 januari begint weer met regenbuien, maar daarna schijnt de zon afgewisseld met wolken. Daarbij is het koud.15 gr.Om plm 15.00 komt DHL het pakje met de gasflesbeugels brengen. Met behulp van Mathieu (voor het in 2 helften doorslijpen en 4 gaten boren) had ik om 17.00 uur de eerste gasfles al vastgezet. Ook bleek toen dat beide gasflessen al praktisch leeg waren.

18 januari. In eerste instantie regent het even, maar daarna schijnt de zon en kon ik aan de 2e fles beginnen. IMG20230118110101Daarna zijn we naar Lagoa gereden om de Aushan gas te tanken. Er kon bijna 39 ltr in.  We hebben met de 2 flessen 48 dagen. Dat is langer dan normaal, maar de kachel hadden we ook nog niet nodig gehad.  De gasprijs was wat gezakt 0,799 p ltr. Jack & Anneke waren mee. Daarna zijn we bij de Auchan supermarkt koffie gaan drinken. Voor de onwaarschijnlijk lage prijs van 0,55 per kop.

19 januari. Vanochtend om 8 uur was het behoorlijk koud slechts 3 graden. De koudste nacht tot nu toe . Het zal vandaag ook niet warmer worden dan zo,n 13 graden. In de zon is het lekker, maar met de zon achter de wolken is het koud.

23 januari De afgelopen dagen was het afwisselend wolken en zon met een temperatuur overdag van 18 en 19 graden. Ut de wind was het prima te doen en ook voldoende zon om de accu´s op peil te houden.  Zaterdag 21 ´s-morgens even naar de markt om honing en dadels, en bij de Lidl brood te kopeIMG20230122115803compn. .Zondag  een strak blauwe lucht.´s-morgen eerst met J&A koffie gedronken (zoals steeds naast de speeltuin) Om IMG2023012110491113.00 uur weer ons kippetje gehaald en opgegeten. Onderweg terug kwam ik iets nieuws tegen een kraampje waaruit een flinke rookwolk opsteeg met een aardige juffrouw die geroosterde kastanjes verkocht.

Vanmorgen was het 2 graden (een nieuw recIMG20230123073635compord) en lag het ijs op het scooterdek. Toch gewoon het rondje gelopen en brood gehaald. Toen ik terug kwam was het nog maar 6 graden in de camper. Eerst maIMG20230129084747ar even de kachel aan gezet. Na een kwartiertje was de temperatuur in de camper al weer gestegen naar 16 graden. Om 11 uur zijn we met z´n 3-en gaan zwemmen.

30 januari In de afgelopen week is er niet echt veel gebeurd. Het weer is iedere dag bijna gelijk. De dag begint best koud vaak slechts maar 1 gr. Dat betekent dik aankleden voor het rondje lopen en meestal gelijk bij bij de lidl brood halen.Dat betekent ‘s-morgen even de kachel aan. Dat kost wel meer gas en betekent eerder  tanken maar dat is geen probleem. De zon komt om 9 uur over de berg en schijnt dan verder de hele dag. Dan IMG20230124095457doen we de gordijnen aan de zonkant open. dat helpt goed. Jammer genoeg is er altijd een koude wind. En de temperatuur is voor Portugese normen erg laag. Dat horen we van de Portugezen ook. Komt overdag niet hoger den 15 graden. Toch kunnen we meestal smiddags buiten zitten en ons boek lezen.   Op dinsdag 24 januari is mijn ondergebit gebroken.Op woensdag ochtend weggebracht en ‘savons om 6 uur kon ik hem weer gerepareerd ophalen. Opgelost dus. Op zondagochtend 11 uur  konden we toch ons gezamenlijke koffierondje lopen. Om 1IMG20230122115618 uur het halve kippetje opgehaald en in de camper opgegeten.

Vanochtend samen naar het dorp gIMG20230130110325ewandeld  en bij de Lidl de weekfolder opgehaald. Rina bekijkt hem boven in de Lidl, in de zon achter glas.

1 februari Inmiddels is men volop bezig voorbereidingen te treffen voor het jaarlijkse sinaasappelfeest. Dit feest wordt dit jaar gehouden op 10 – 12 februari. Het wordt dit jaar weer groter dan vorig jaar. Er worden veel meer huisjes en tenten geplaatst.

2 februari. We zijn nu ruim 3 maanden in Silves.

Al met al best bijzonder. In de eerste plaats het weer. November bracht ons mooi weer,December daarentegen heel veel regen en Januari was vooral koud.De verwachting voor Februari is tot halverwege de maand een voortzetting van het januari weer. De koude ochtenden hebben als positieve bijkomstigheid overdag mooi zonnig weer. De lage dagtemperatuur is vooral te wijten aan de koude noordelijke wind. Ook Portugezen vinden het kouder dan normaal. Persoonlijk hadden we de pech dat onze laptop kapot ging en hebben we hier een nieuwe moet aanschaffen verder brak het ondergebit door midden, daarnaast begaf het hoorapparaat het 3 keer, maar herstelde ook weer vanzelf. Vervelender is dat Rina zo geplaagd wordt door pijn en ongemak in haar bewegingsapparaat.~

4 februari 5 gr,  Het is mooi weer,iets minder koud in de ochtend, Het is zaterdag dus de wandeling vanochtend gaat naar de Lidl IMG20230204081645compvoor brood en naar de markt om dadels te kopen. Om 11 uur koffie gIMG20230204114108compedronken met J&A. Deze keer op zaterdag omdat zij morgen andere plannen hebben. De opbouw van het sinaasappelfeest gaat gestaag door, zo te zoen wordt het wel 2x zo groot als vorig jaar, en dat was al uitbundig.  Vanmiddag werd het 18 graden. Prima om buiten te zitten.

IMG20230204144011comp8 februari Tot en met gisteren hadden we prima weer met volop zon en een dagtemperatuur van 18 gr.Vandaag is er een omslag, in de nacht een regenbui en vandaag vanaf 13.00 uur regenbuien. Vandaag was dus weer eens een regendag. Morgen gaan we met de camper naar een glasreparatie bedrijf in Alcantariha en daarna gas tanken bij in Algoa. Afgelopen donderdag was 1 gasfles leeg. Maar ik vertrouw de meter op de fles niet. Dus voor de zekerheid maar gaan tanken.

9 februari Eerst de ruit laten repareren, koste trouwens 164,00 Euro, en daarna naar de Auchan in Lagoa om gas te tanken. Er\ ging maar 24 ltrt bij, aanzienlijk minder dan verwacht.

10 februari  Vandaag de officiële opening van het Sinaasappelfeest. (7e Mostra Silves Capital da Laranja) Dit jaar hebben ze er een nog grotere show van gemaakt als vorig jaar. Er is ook veel voor de jeugd gedaan, in de vorm van grote springkussens en klim mogelijkheden.  Het festival wordt door de gemeente Silves georganiseerd Silves is de hoofdstad van de sinaasappel cultuur in de Algarve.

IMG20230212101240 bewerktIMG-20230210-WA0002

Opnieuw weer de brug net als vorig jaar vol gehangen met met sinaasappels en citroenen, Ie.dere vrucht is met een elastiekje vastgezet.Derechter foto samen met onze vrienden Jack en Anneke.op de brug.

IMG20230210103319compIMG20230210103356compIMG20230210110016compIMG20230210110347comp

11 februari  Vanochtend de jarige broer gefeliciteerd.  De organisatoren van de show trefIMG20230212100123fen het niet erg.IMG20230212102138 Het is koud 14 gr en een harde koude wind

12 februari. Afgelopen ncht zijn we tot 1 uur uit onze slaap gehouden van wege de harde rok/house muziek.

Vanochtend begon de jaarlijkse 5/10 km loop. Daar doen honderden mensen van heinde en ver aan mee.Vooraf eerst een gezamenlijke warming up Bij aanmelden krijgen ze een hoedje, een sinaasappel en een flesje water mee. Binnen het uur waren de eerste al weer terug. Het feest gaat nog door tot vanavond 8 uur.

Het is zondag dus om 1 uur weer het kippetje (piripiri) opgehaald en samen in de camper opgepeuzeld.

16 februari. Afgelopen maandag en dinsdag werd het afwisselend wolken en zon en veel wind zo:n 16 –17 graden. In de nacht en de woensdagochtend heeft het stevig geregend. 15 februari Anneke was jarig en zijn we met z’n viertjes s’middags gaan eten in het dorp. Om 13.00 uur was het gelukkig droog geworden. Na het eten, op weg  naar de camperplaats kwam de wielerronde van de Algarve langs. We stonden  1e klas vlak aan de weg waar alles langs kwam. Wat een spektakel was dat. Vooraf met tussenpozen 15 motoragenten en auto’s met gillende sirenes en blauwe zwaailichten, dan een kleine kopgroep van 5 wielrenners. Vervolgens een hele tijd later het peloton dat in een zucht voorbij vloog vooraf gegaan en gevolgd door veel volgauto’s met fietsen op het dak.Helaas had ik mijn fototoestel in de camper laten liggen, dus geen foto’s van het spektakel.

Vandaag (16 febr.) zijn Jack en Anneke om familie omstandigheden naar huis vertrokken. Wij hadden hier (eindelijk weer) een prachtige zonnige dag met plm 20 gr.

IMG20221119091910_compressedIMG20230215115429comp

17-11-2022    het zelfde plantje opnieuw in bloei       17 – 2 2023

vrijdag 24 februari, De afgelopen week hebben we gelukkig meer de zon gezien. Opstaan met een graad of 10 en gedurende dag dag loopt dan de temperatuur op tot zo’n 17 tot 18 en 19 graden. We konden regelmatig s’middags buiten zitten en te lezen. Uitzondering was dinsdag 21 februari met 21 graden, lekker warm. Woensdag 22 hebben we de was gedaan en had ik een afspraak bij de kapper. Deze keer een echte herenkapper.Donderdag 23 samen naar de Lidl gewandeld. Samen doen we dan het boodschappenlijstje, dagelijks ga ik om 8.00 uur, tijdens het rondje lopen, naar de Lidl voor brood. Vanochtend was het weer even schrikken, de buitentemperatuur was maar 4 graden, terwijl het gisteren nog 10 gr. was. Uit eindelijk werd het vandaag 16 graden met veel wind. Toch konden we in de middag buiten zitten in de luwte tussen 2 campers en afgeschermd door de heg achter ons.

25 februari. Vandaag zijn 2 schoondochters jarig,.Van harte gefeliciteerd dames.

28 februari staan we al 4 maanden hier in Silves. Nog een paar dagen en dan is het al maart., Dan gaan we alweer denken aan de terugreis. Hopelijk hebben we nog een week of 3 mooi weer

7 maart Gisteren en de nacht er naar toe heeft het bij alleen maar geregend. De paden tussen de campers stonden, weer als in december, vol plassen met regenwater. Maar het was de afgelopen dagen niet alleen kommer en kwel.  We hebben ook een paar mooie dagen gehad. In de ochtend koud. Dan was het een 1/2 uurtje de kachel aan. maar om 9 uur werd het met de zon erbij snel warmer tot zo’n 18 graden.  Op 1 maart heb ik een mail gestuurd naar RSF voor een afspraak van o.a. de vochtmeting.. Op 2 maart kregen we een whatapp beeld bericht van onze kleinzoon Brain en  vriendin Lizette dat we in september grootouder worden. Dat was een enorme leuke verrassing. Ook op 2 maart nodigde onze buurman Rein ons uit voor een afscheidskopje koffie. We hebben bijna 3 maanden naast elkaar gestaan. Was prima weer om buiten te zitten. Ook zaterdag 4 maart was het weer prima, alleen ging de eerste gasfles na 24 dagen  leeg. We verwachten voor ons vertrek richting huis de flessen bij te moeten vullen. Zondag 5 en maandag 6 waren weer regendagen. Vandaag is het droog met een flauw zonnetje. De verwachting is dat na.s. vrijdag er een omslag in het weer zal plaats vinden. Hoop doet leven. We denken in het weekend van 18/19 maart langzaam richting huis te gaan.Inmiddels heeft RSF gereageerd met het verzoek om foto’s op te sturen van enkele klachten die we hebben.

8 –13 maart. Op woensdag 8 maart is het weer in positieve zin omgeslagen. De temperatuur is overdag zo.n 20 – tot zaterdag zelfs 25 graden. Korte broeken weer dus. Het extra zonnepaneel is ook niet meer nodig met zoveel zon.Ook lekker weer om samen boodschappen te doen bij Continente en de Lidl. Op zondag nog steeds het bekende kippetje.We zijn nu bezig met de laatste week in Silves. De planning is om donderdag de was te doen en maandag 20 maart te vertrekken. –

14 – 16 maart. 3 dagen met mooi weer. woensdag 15 een absolute uitschieter zelfs 26 graden. 16 maart wasdag. IMG20230222121448compZoals gebruikelijk breng ik de vuile was met de scooter en kom dan 1 uur later terug om het in de droogtrommel. Inmiddels is Rina gearriveerd en vouwen we samen de was ter plaatse op.

vrijdag 17 maart een vooraf besteld laatste kippetje gehaald. Daarna de scooter in de camper gezet en vertrek klaar gemaakt. Vanochtend hebben we een lang telefoongesprek gehad met onze contactpersoon bij ARAG.

zaterdag 18 maart, We zijn om verschillende redenen 2 dagen eerder vertrokken, o.a. om de terugweg in korte stukjes te doen. We zijn om 10.30 uur vertrokken met als 1e bestemming Castro Verde. Daar hebben we geluncht. Maar het was nog te vroeg om te IMG20230319074206compstoppen, dus zijn verder gegaan en uiteindelijk in Terrugem voor die dag gestopt. (zo’n 35 km van de Spaanse grens. Hier hebben we al heel vaak overnacht. Het programma voor morgen laten we afhangen van het weer. Vandaag was het weer trouwens erg wisselend met zon en wolken met een koude wind en zelfs een druppel regen.

zondag 19 maart Het doel vandaag is Placensia, plm 200 km. Na een rustige nacht en een lekker ontbijtje zijn we om 10.15 richting Spanje vertrokken. Net over de grens, de 1e afrit af, in Badejoz staat een tankstation die we bijna altijd aandoen, zowel op de heen- als de terugweg. Daar krijg je 10% korting op de normale gangbare  prijzen. Net toen we weg wilden rijden ontdekten we dat je er ook AdBlue kunt tanken. Er ging maar 6 lrt bij, maar met een volle adblue tank en 10 ltr in een jerrycan zou dat genoeg moeten zijn om thuis te kunnen komen. Deze hele tankbeurt kostte 3/4 uur.Op de  N52 hadden we veel oponthoud door wegwerkzaamheden. Het was in Badejoz al aangekondigd, Verboden voor vrachtverkeer tot 7ton. Gelukkig konden we er gewoon door.al-met-al liep onze planning uit. Het was prachtig weer, volop zonneschijn. We waren ook al aardig gaar en zijn toen naar Casar de Caceres gereden.  Vandaag dus 137 km. Een prima ‘plek met alle voorzieningen en zelfs morgenvroeg een vers broodje. De rustige plaats ligt een stuk achter het tankstation en niet aanIMG20230319140220comp een snelwegIMG20230319140348comp

Maandag 20 maart. Bestemming vandaag is Aleajos, 255 km. De hele route via de snelweg A66.We zijn hier eerder in het voorjaar g IMG20230320141114compeweest, maar werden weer verrast door de prachtige bloesem aan de amandelbomen. De camperplaats heeft 5 plekken en die waren op 1 na al bezet. Al om 13.00 uur!IMG20230320141200comp

dinsdag 21 Vandaag begint de lente, dat is goed te zien, gisteren, aan de bomen met bloesem.  De bestemming vandaag is Vittoria- Gasteiz 300 km allemaal snelweg.Tegen de middag, net boven Burgos zochten we een Parkeerplaats om koffie te drinken en kwamen terecht op een vrachtwagen parkeer plaats met een enorme zwijnestal aan weggegooid blikjes, plastic en papier kennelijk van de chIMG20230321151121compauffeurs.  Een bijkomend voordeel was de dieselprijs, 12 cent goedkoper dan elders. Toen  hebben we er toch maar koffie gedronken..Rekening houdend met de route voor de komende 2 dagen, hebben we besloten om de camperplaats in Briviesca op te zoeken. 75 km voor het oorspronkelijke doel.Hierdoor maken we van 2 routes er 3 en worden de afstanden op de volgende 2 dagen korter, zeker de 2e dag over de Pyreneeën Het was nog wel even een dingetje om er te komen. Door smalle dorpsstraten en steile hellingen, maar de plek was prima. Vandaag 228 km gereden.  Morgen naar Pamplona en daarna de Pyreneeën over naar Frankrijk

woensdag 22 maart, Vroeg vertrokken, om 9.15 uur. De  zon scheen en verwarmde de camper. Het was buiten maar 9 gr. Eerst broodjes gebakken. Dan blijkt maar weer eens dat de capaciteit van de oven vel te wensen overlaat. Op de verpakking staat 5-6 min, maar om er een klein beetje bruine kleur aan te krijgen is meer dan het dubbele nodig. Het stadje verlaten ging makkelijker eenrichting wegen en bijna recht toe.Na 4 km weer op de snelweg richt het noorden de ap1.na Vittoria gasteiz wordt het een tolweg, maar de AP1 loopt rechtsaf nog zo’n 40 km door. De laatste 24 km is dan 2-baans. Al-met-al een prima route.In een voorstIMG20230322155030compadje van Pamplona (Aizoain) nog even diesel getankt voor een mooie lage prijs van 140,9.De camperplaats Berriozar ligt 2 km verder l aan de rand van een wijk met  een groenstrook en hoogbouw.We staan op asfalt en er zijn voorzieningen, kost niks. Wat wil je nog meer. Aankomst 12.30 uur.

23 maart. Vertrek om 9.30 uur. Even boodschappen gedaan bij een Lidl in een buitrenwijk van Pamplona. Dan begint de klim van de Pyreneeën. Hoogste punt 1050 mtr. Op een enkele plaats lag nog sneeuw. IMG20230323175137 - kopiecompNa plm 70 km ben je in Saint Joan Piet de Port aan deFranse kant van de Pyreneeën. Om 14.00 arriveerden wij iop de camperplaats in Hagetmau, onze vaste stek tijdens onze overwinterreizen.

24 maart. vertrek om 9.00 uur , aankomst Lembras 12.30 uur. Het dorp liIMG20230324142625 - kopiecompgt een stukje boven Bergerac.,en hebben we al eerder gebruikt als overnachtingsplaats. Onderweg was het bewolkt met af en toe lichte regen. We waren met opzet erg vroeg en toch was er nog net 1 plaats vrij. vandaag 198 km gereden

25 maart Lembras – Bazages, 70 km ten noorden van Limoge, aan de A20, 4 km recht van de AIMG20230325153832 - kopie (2)comp20. Onderweg bewolkt en een flinke regenbui. Vertrek 9.15 uur Aankomst om 13.00 uur. De plek was nog geheel leeg. Later is er 1 camper uit NL bijgekomen. Vandaag 225 km  Nog 858 km te gaan naar huis.

26 maart. Bazaiges – Saint Florentin 299 km. Vertrokken om 09.15 (zomertijd) uur en aankomst 14.00 uur. In Vierzon vol getankt bij de U-super, (1,83,3)onze vaste aanlegplaats De hele reis slecht weer en veel klein D-wegen die niet erg opschoten. . Maar de camperplaats is prachtig. Nieuw aangelegd met een mooi gezicht op het dorp en de kerk op de heuvel. Morgen misschien naar Perl (Dld) is 335 km.

27 maart Saint Florentin – Perl. Een prima weg met vele rechte stukken en na St Didier 4-baans In Schengen de dieseltank (1,49)  eIMG20230328085455IMG20230328085436compn de gasflessen (0,736) maar weer gevuld en in Perl boodschappen gedaan bij de Aldi.

28 maart Perl –Thuis 328 km Wij hoopten in Beek de Adblue tank te kunnen vullen, maar helaas was die defect. Nog wel de diesel tank volgemaakt. Aankomst thuis 15.30 uur . km st.16911. Totaal deze reis 5280 km.

IMG20230330132529compThuis aangekomeIMG20230328163932compn stond er een mooie vaas met rozen in de kamer op ons te wachten, heel gezellig.