Overwinteren 2021–2022 Bijgewerkt tot 2 december

1 Oktober 2021, We popelen om weg te gaan,  Eerst14 oktober nog een artsenbezoek en afwachten wanneer we griepprik kunnen halen.

18 oktober, Hieper-de-piep We kunnen vertrekken, De camper is geladen, maar ja, als de planning is om 6 maanden op reis te gaan, dan heb je wel het een en ander mee te nemen.  Ook de scooter gaat mee en staat weer in de garage.

Morgen willen we naar Perl (375 km) een drielandenpunt D-Fr-Lux). Dat is onze vaste stopplaats als we naar het zuiden gaan, Daar doen we boodschappen bij de Aldi of Lidl en tanken we voordelig in Schengen (luxenburg) .

Daarna gaat het zuidwaarts door Frankrijk. Het doel is om uiteindelijk naar Silves in Portugal te gaan. Daarvoor moeten we ook eerst door Spanje. Dan hebben we de keus uit 3 opties, nl via de oostkust van Spanje en dan via Granada en Sevilla naar Portugal of regelrecht naar het zuiden via Bourges en Salamanca, of als 3e optie via de Pyreneeën en de westkust (Atlantische kust) naar Portugal. Dat staat allemaal nog open. De uiteindelijk keus maken we in zuid Frankrijk waarbij het weer een grote rol kan spelen.

_______________

19-10. Wehl 11 uur vertrekken we van huis bij een km st. van 2940.  De route gaat via de A3 Oberhousen – Keulen e.v. De navigatie mijdt de Rijnbrug bij Keulen en stuurt ons via Bonn. In de buurt van Bon makken pauzeren we  en bakken een piza. Bij het open doen van een bovenkast valt er een Ontbijtkoek uit en gooit een hete kop thee om, o.a. over de kleren van Rina en de zitbank. Gelukkig hebben we ooit voor leer gekozen en kan het makkelijk schoon gemaakt worden, Een goed begin is .. . . . . . Om 17.30 uur arriveren we in Perl. Onderweg veel motregen maar later ook wat zon. Perl km st 3328. De Cp betalen met een App, 5,00.

20-10 Perl, 13 gr en regen. We gaan eerst boodschappen doen bij de Aldi en daarna bij de Lidl omdat de Aldi niet had wat we zochten. Daarna naar Schengen om gas en diesel te tanken. Dan meldt zich het volgende probleem aan: geen internet op de telefoon. Eerst dachten we dat het signaal in dat grensgebied slecht was, komt meer voor,  maar de telefoIMG20211020160621_compressedon van Rina deed het prima. Dus op mijn telefoon geen  camperplaats kunnen zoeken. Gelukkig kenden we Ligny en Barrois (vaker gestaan) dus de navi daar op ingesteld. Onderweg stond een hele harde wind, bijna storm vooral op de kop. Aankomst 14.30 uur met regenbuien.   Na aankomst direct T-mobile gebeld en samen met hun klantenservice lukte het uiteindelijk weer om verbinding te maken met internet. Oorzaak ?????  175 km gereden.

21-10 Ligny en Barrois De afgelopen nacht heeft het flink geregend met harde windvlagen.. Vandaag rijden we naar Fargeau. Nog steeds veel wind vanaf rechts, maar het is wel droog en bewolkt. De eerste stop was bij Saint Florentin (ook een bekende cp) maar na een luncIMG20211021170810_compressedh zijn we via Auxerre door gereden naar Fargeau. Een mooie cp waar we ook al eerder hebben overnacht. We overnachten er samen met 4 (Fr) campers.

22-10 Fargeau –   Lourret –Saint-Estephe  via Vierzon    De eerste 90km naar Vierzon over een 2-baans weg en door dorpjes meestal achter een vrachtauto en ook nog in dichte mist. Hier haden we bijna  bijna 2 uur voor nodig. In Vierzon, zoals gepland bij Super U  tankstation, de tank volgemaakt, (1,519p ltr) Vervolgens de A20 tot bijna Limoge (tolvrije 4-baans weg van plm 190 km en daarna via N141 en de N10 naar Lourret –Saint-Estephe. Ook weer een cp waar we vaker hebben overnacht, vandaag 379 km

23-10 Lourret-S-E  Vanochtend maar 4gr) stonden er in eens 17 campers op de c.p. Die hebben we met onze luiken dicht zien komen. Wij vertrokken om 9.30 uur richting de volgende geplande overnachtingsplek in Hagetmau. Om 11.00 hadden we Bordeaux al achter ons liggen. De zon hoog aan de hemel met een strak blauwe lucht. Er was duidelijk minder vrachtverkeer op de weg.Voor de afslag naar Bordeaux stonden we even in een file achter een heel erg glimmende  tankauto. We konden zo een mooie selfi maken. IMG20211023103536_01_compressedNa een koffiepauze van een half uur waren we al om 13.30 uur in Hagetmau. Ook hier hebben we vaker gestaan. We besloten om hier te blijven ondanks het vroege uur. Na de warme maaltijd was het goed uitrusten. Het is iedere morgen een natte boel door condens op de voorruit, zowel binnen als buiten. Maar met de waterzuiger/wisser neem je heel veel condenswater op. De komende nacht willen we een isolatiemat voor de voorruit zetten.

Vandaag besloten om de oorspronkelijke planning los te laren.

We hebben samen besloten om, anders dan oorspronkelijk gepland was,  zonder omwegen regelrecht naar Silves Portugal te gaan. De reden is dat de Corona-ontwikkelingen in het bloedrode Nederland ons grote zorgen baart. Nog even en dan worden wij aan de grens geweigerd net als nu  bijvoorbeeld in Marokko.Dus willen we er zo snel mogelijk heen. We hebben inmiddels telefonisch contact gehad met Philip van de Cp en er is plaats voor ons gereserveerd. Wij verwachten donderdag of vrijdag daar aan te komen.

24-10 Hagetmau.  Vandaag passeren we bij Saint-Jean-Pied-de Port de Frans/Spaanse grens met als doel Estella even voorbij Pamplona. We vertrekken om 9.30 uur en tanken eerst bij de Intermache. Daarna gaan  rijden we richting Spanje over de bergpas de Ibaneta. Tijdens een koffiepauze op de pas besluiten we niet naar Estella te gaan maar naar Vitoria Gasteiz. Om 12 uur zijn we al de pas over. Aankomst Gasteiz half 3. In totaal vandaag 264 km. De camperplaats stond praktisch vol, maar voor ons ruimte genoeg.

25-10 Vitoria Gasteiz  We vertrekken om 9.30 uur met de bedoeling om vandaag Terredillos bij Salamanca te halen. We zijn net koud vertrokken als er een logootje van de Ad Bleu gaat branden. We moeten dus tanken, maar begrijpen niet dat het nu al na plm 2500 km weer nodig is. Bij 10 ltr  slaat de pomp al af. We tanken onderweg 70 ltr diesel en komen om 14.45 uur aan in Terradillos, 13 km van Salamanca. Ook weer voor ons een bekende plek. 372 km. Morgen hopen we Terrugem, net over de grens met Portugal, te halen. Terredillos heet in campercontact El Encinar.

26-10 Terradillos. – Terrugem Portugal. Het is 1 gr. buiten en 8 gr binnen. Het is hier altijd erg koud. Maar eventjes de kachel aan en dan is het weer snel behaaglijk in de camper. De hele reis door staat de zon hoog aan de blauwe hemel. Prima weer om te rijden. Vandaag 320 km gereden, in totaal tot nu toe vanaf thuis 2400 km. Daar komen nog 260 km bij tot Silves, ons voorlopige eindbestemming. In Portugal is het 1 uur vroeger. Op het moment van schrijven (16.00 P.t) is het hier 24 graden Celsius!! De planning voor morgen is nog onduidelijk. We kunnen nog een keer overnachten in Beja of we rijden door naar Silves.We zouden dan 1 dag eerder aankomen dan dat er voor ons gereserveerd is.

27-10 Terrugem – Beja We proberen een alternatieve (lijkt kortere route) Maar dat viel erg tegen. Halverwege Silves zijn we in Beja nog een keer gestopt. De camperplaats, die we vaker  gebruikte is nu gesloten voor campers, Bij het er op rijden hebben wij het bord niet gezien. Toch hebben we er overnacht. We stonden er eerst met tweeën, later alleen. 170 km.

28-10 Beja – Silves. 136 km. De route gaat door bergachtig terrein met veel bochtenwerk, maar een prima weg. Bij Messinis rechts af dan nog 20 km naar Silves. Bij het naderen van de stad gaf dat weer een heel vertrouwd beeld met het kasteel boven alles uit. We waren vroeg en werden allerhartelijkst ontvangen door Philip en andere bekenden. Allemaal oud gedienden. Het was weer het gevoel van thuiskomen. Er was plek in overvloed, we mochten er zelf 1 uitzoeken. Het weer is prachtig en  warm 24 gr.

Helaas wordt er voor de komende 3 a 4 dagen minder mooi weer verwacht, maar ja de plantjes moeten af en toe ook water hebben. Portugal kampt sowieso al met watergebrek. Van af komende dinsdag wordt het weer warm en met zon.

29-10 Silves Samen naar de Lidl gewandeld. Voor Rina een best hele uitdaging, maar heeft het heen en terug vol gehouden. Super. Verder vandaag de camper een beetje op orde gebracht. De scooter er uit gehaald en veel dingen een betere plek gegeven. Huishoudelijk werk dus.

01-11 Silves De afgelopen 3 dagen was zoals verwacht,. Regen, bewolkt en  af en toe een beetje zon. Maar toch genoeg zon om de accu’s op peil te houden en  om ‘savonds TV te kunnen kijken. Wat we bijzonder vinden, is de temperatuur in de afgelopen dagen. De buitentemperatuur is niet onder de 20 graden geweest, zelfs ‘s-nachts niet. Overdag tot 24 graden. Morgen wordt nog een bewolkte dag verwacht, maar daarna wordt het weer volop zon.

3-11 Silves Gisteren de andere kant op gewandeld, Naar de Continente een grote supermarkt met een leuke koffiebar en drie zelfstandige winkels binnen het pand. Oa. Mo een outlet kledingIMG20211103082712_compressed (2)winkel en Worten een elektrowinkel. Bij Mo hebben we een regenjack gekocht en bij Worten  een geheugenuitbreiding voor onze telefoon.  Vandaag was het weer een echte ouderwetse Silvesdag. Hele dag zon en wind. Prima om lekker buiten te zitten. Dat is nu de reden waarom we 2700 km gereden hebben om hier te komen. Ik begon de dag met een rondje wandelen om het park dat verfraaid is met leuke gevlochten metalen figuren. IMG20211105113034_compressed

IMG20211107085202_compressedIMG20211109084338_compressed

We sluiten de dag af met het prettige gevoel dat de vooruitzichten voor de komende dagen er prima uitzien.

Silves heeft een centraal vaccinatiepunt,Op dit moment kunnen mensen van 80 en ouder een griepprik halen in combinatie met de 3e  Coronaprik (Boosterprik).  Corona is in Portugal uitstekend geregeld. 98 % van de bevolking is gevaccineerd. In het dagelijkse leven merk je, m.u.v. mondkapjes in de winkels, hier weinig van Corona.

IMG20211102082303_compressedIMG20211102082259_compressed

4-11 Silves Vandaag de hele dag zon.. Ochtendtemp 8 gr middag 20 gr. Met 3 ander camperaars een motortoertocht gemaakt van 3 uur.IMG20211104130321_compressed Via Portimao en een reeks dorpjes en leuke strandjes langs de kust. Dat was erg gezellig. Mede door het mooie weer was het druk op de stranden en gezellig in de restaurantjes. In 1 ervan hebben we wat gedronken.

Strand Benagil.

5-11 Silves, 9 uur en de zon schijnt al weer. Belooft weer een mooie dag te worden. Rina zonder bloemen kan niet dus een rozen plantje gekocht

.IMG20211105085012_compressedIMG20211111083712_compressedZon komt net over de berg op, gehuld in ochtend mist. Die mist was al weer snel verdwenen en maakte weer plaats voor een hele dag stralend weer.

11-11 Silves. IMG20211112142724_compressedVandaag zijn mijn 2 broers ook op onze camperplaats gearriveerd. We staan gebroederlijk naast elkaar dat is best heel bijzonder. Links Paul en wij in het midden en rechts Fred.

15-11 Silves  De afgelopen dagen valt er over het weer weinig te melden, het is veranderd, alleen maar zon.. Maar 13 november werd voor ons een hele bijzondere dag. Wij zijn zaterdagochtend om 10 uur gevaccineerd. Vrijdagmiddag zei men kom morgen maar om 10 uur We kregen zelfs beide prikken Zowel  de griepprik als de 3e voor Corona, de boosterprik dus. Begrijpelijk dat wij daar heel blij Open-mouthed smilemee zijn.

We zijn min of meer op advies van de huisarts zonder de griepprik van huis naar Portugal vertrokken. (We hadden daar nog 2 weken op moeten wachten.)  Jullie moeten gewoon gaan, was zijn advies! Een griepprik moet ook in Portugal wel te krijgen zijn, Misschien via een huisarts en een apotheek. In Silves aangekomen bleek er een groot vaccinatiecentrum van de Portugese GGD (SNS24) vlak naast de camperplaats. Na een paar maal informeren bleek dat wij daar gevaccineerd konden worden en wel helemaal gratis. Zaterdag 13 oktober hebben we griepprik en de boosterprik gekregen,Daar hadden we wel een pak stroopwafels voor over. Maar wat een vriendelijk mensen. Dat is naar onze mening typerend voor de mensen in Portugal. Het percentage gevaccineerd is hier heel hoog, 98%! De enige maatregel is het dragen van mondkapjes in winkels e.d. Maar heel veel dragen de mondkapjes ook in de buitenlucht, bijv. de markt. Men doet het gewoon zonder mopperen. In de supermarkt wordt het afleggedeelte voor je boodschappen, voor ieder nieuwe klant eerst weer gedesinfecteerd! Op de camperplaats, in de buitenlucht,  heeft Philip altijd een mondkapje op

IMG20211114135218_compressed Zondag was het weer tijd voor de wekelijkse halve kip. Die halen we iedere zondag om 12.50 uur (Pt)  bij het tijdelijke noodrestaurant

1e foto  Lekker kippetje kluiven  2e foto de vismarkt in de geïmproviseerde  markthal en de 3e foto de markt op zaterdag

IMG20211113081732_compressedIMG20211113113111_compressed

IMG20211118133014_compressed19-11 Silves. Gisteren samen met nog 5 scooters een toertocht gemaakt door de bergen van het noorden van de Algarve. Een tocht van 5 uur en 175 km. Een deel van plm 35 km over onverharde zeer moeilijk berijdbare weg. In Ameixial een lunch van  koffie met een tosti genomen. Het weer was de hele dag prachtig.

IMG-20211118-WA0010_compressedgebroederlijk naast elkaar, klaar voor de toertocht.

Vanochtend was het eerst bewolkt met 12 graden (4 graden minder dan de laatste dagen), later afwisselend bewolkt met zon en een sterke wind.

28-11 Silves. Vandaag staan we precies 1 maand op de Camperplaats Parque do Rio in Silves. Het leven gaat gewoon z’n gangetje, Dagelijks water halen, toilet legen en boodschappen doen. Dat lijkt saai, maar dat is het niet. Er staan afwisselend zo’n 40 campers van verschillende nationaliteiten hier, dus er is altijd wel iets te bespreken. De helft er van is Nederlands of Belg. Vooral deze laatste groep is al enige tijd bezig met kerstmis. Hier en daar kerstverlichting en veel led lampjes. Verder is er een initiatief om St.Nicolaas te vieren. Er zijn lootjes getrokken om op 5 dec cadeautjes uit te wisselen, In Portugal kennen ze geen SinterklaasIMG20211129120712_compressed, maar wel de kerst, die wordt al vroeg in de winkels aan gekondigd. Overigens heeft Portugal maar 1 kerstdag. Verder genieten van het mooie weer. De zon schijnt wel iedere dag. Vorige week donderdag hebben we regenmiddag gehad. Wel staat er iedere dag wind die dan soms koud aan voelt. Hoe dichter we bij 21 december komen, zakt de zon dagelijks iets  en hebben de zonnepanelen het steeds  moeilijker om voldoende stroom te leveren. Daarom hebben we toch maar besloten om een constructie te maken waarmee we de panelen schuin kunnen zetten om naar de zon richten, Dat scheelt een flinke slok op de borrel.                             Bereden politie Portugal in Silves

Corona.  We schrikken iedere dag weer als we horen hoe het aantal besmettingen in NL stijgt. Overigens ook hier loopt het aantal iets op, maar nog geen reden voor de overheid om maatregelen te nemen. Wij voelen ons hier super veilig en hopelijk blijft dat zo. Even afwachten wat de nieuwe Zuid Afrikaanse variant  doet.

Morgen vieren we feest. Toos wordt dan 70 jaar.

Maandag 29-11 voor de camper, in het zonnetje met koffie en Pastel de Nata (gebak), de verjaardag van Toos gevierd.

02-12 Silves. Gisteren een koude ochtend (6 gr) maar weer een mooie zonnige dag gehad, Vanochtend worden we wakker met regen.