Overwinteren 2014 – 2015

Geplaagd door een stevige verkoudheid hebben we het vertrek even uitgesteld.

Woensdag 17 december durven we het aan. We hoesten nog steeds maar dat gaat hopelijk onderweg wel over.

De afgelopen dagen vaak op de wegenkaart gekeken om een alternatieve route uit te zoeken, maar iedere keer blijkt toch dat alle alternatieven (veel) meer tijd en kilometers betekent. De enige wijziging t.o.v. voorgaande jaren is dat we via Eindhoven richting Antwerpen rijden i.p.v. via Breda.

De  lucht is grijs en het miezert de hele dag. Net over de Belgische grens stopt TomTom met het geven van file informatie. Even er voor gaf hij nog 30 min. vertraging aan. Even voor Antwerpen, als de A13 er bij komt, komen we in een langzaam rijdende file terecht. Toch komen we snel door Antwerpen heen en via de Kennedytunnel gaan we verder richting Lille. We overnachten in Gentbrugge. Een zeer lawaaierige plaats. We staan bijna onder een viaduct waar het snelverkeer 24 uur per dag overheen dendert. Duidelijk geen succes e niet voor herhaling vatbaar. Vandaag 256 km gereden.

Donderdag 18 december. Het heeft de hele nacht geregend  en als we om 09.45 vertrekken  regent het nog steeds plus extra een stormachtige wind. Dit weer houden we de hele dag. Volgens planning rijden we via Lille, Arras en Abbeville richting Rouen. Een prima snelweg zonder tol. De camperplek in Rouen zoeken we niet eens meer op want de beide voorgaande keren was hij afgesloten.  Vanuit Rouen rijden we direct naar Oissel, waar we eerder al 2x hebben overnacht. We staan naast een park dat direct aan de Seine ligt. Het zijn slechts 2 plekken, maar voor ons is 1 al genoeg. Er is een sanistation zodat we kunnen legen en vullen.

Vrijdag 19 december. Het regent nog steeds, net als de stormachtige wind. Vooral op de vlaktes heb je moeite om het roer recht te houden. Vanuit Oissel rijden we de bekende route richting Orleans. In Evreu tanken we voor 105,4 per liter, wat een luxe! Onderweg een lunchstop plus een uurtje onderuit en daarna door naar de ons bekende camperplaats in Lamotte Beuron. Er staan al een aantal Franse campers en later komen er nog een stuk of 6 bij. Het is weekend en tegelijk ook Kerstvakantie. Het regent nog steeds en blijft ook bijna de hele nacht regenen.

Zaterdag 20 december. Het is droog!!! en praktisch windstil. Na 30 liter water getapt te hebben en de WC geleegd vertrekken we om 09.45 richting het zuiden. Via Vierzon en de A 28 richting Limoges. Na 173 km snelweg (zonder tol) rechtsaf richting Angoulême. Bij de Super U weer voordelig getankt,, boodschappen gedaan en een vers broodje gegeten. Daarna nog 70 km door naar Roulet St. Estephe. Achteraf een bekende plaats waar we ruim 2 jaar geleden ook al eens  hebben gestaan toen we de Pyreneeën-route wilde gaan rijden. IMGP0658_compressedOm 15.00 uur begon zelfs  de zon te schijnen!  Wat op valt is dat de Fransen weinig aan Kerstversiering doen. Soms in een klein plaatsje doet de middenstand er iets aan, maar particuliere versieringen zie je bijna  nergens. Vandaag 335 km gereden.

Overigens onze verkoudheid is zeer hardnekkig. Bij mij blijft het in het voorhoofd vast zitten en Rina begint nu pas goed te snotteren. De papieren zakdoekjes zijn niet aan te slepen.

Zondag 21 december. Rina heeft vannacht geen oog dicht gedaan. Als maar hoesten en proesten. Hierdoor hebben we allebei weinig geslapen. en komen we moeilijk op gang. Om 10.45 kunnen uiteindelijk vertrekken.

Vandaag willen we Capbreton bereiken plm 275 km. De zon staat hoog aan de blauwe hemel. De temperatuur is de afgelopen nacht bij 4 gr. blijven steken! Het is zondag dus weinig vracht verkeer op de weg. De wegen zijn prima, ook de rondweg om Bordeaux geeft geen problemen. Zo’n 70 km na Bordeaux wordt het een tolweg. Dit is nieuw voor ons. Wel wisten we dat het er aan zat te komen. De prijs viel erg mee. 2 x 5,20 (personenauto’s betalen 2 x 3,50.) De camperplaats in Capbreton was redelijk bezet. Er stonden ook heel veel personenauto’s van dagjesmensen en vooral veel servers die in de enorme branding een kunstjeIMGP0672_compresseds vertoonden. IMGP0667_compressedEen prachtige ondergaande zon sloot deze mooie dag af. Als we TV willen kijken krijgen we weer de hatelijke melding dat we abonnement voor dit programma, m.a.w. de rekening niet hebben betaald. Maar dat hebben vooraf allemaal geregeld met een machtiging, dus daar kan het niet aan liggen.. We proberen met een SMS-bericht de kaarten te her activeren en warempel we hebben weer beeld.

Maandag 22 december. We nemen de Tolweg, dat  gaat een stuk simpeler dan via tientallen rotondes, verkeerslichten en kost maar 5,00 . Ook in Spanje hemen we de tolweg via Vitioria Gasteiz tot bij Burgos. Daarna naar Palencia. Een prachtige camperplaats waar er wel 25 kunnen staan.  Als we gesetteld zijn en de TV weer willen gebruiken kan de schotel niets vinden. De camper naar een andere plek verplaatst, weer geen satelliet gevonden. Er blijft niets anders over dan het dak op te gaan en de LNB iets te verstellen. Nog een gevolg van de Turkijereis. Resultaat: wel de satelliet gevonden maar weer die hatelijke melding van de dag er voor. Tot 2 x toe telefonisch contact opgenomen met Canaldigitaal. Steeds  met de zelfde uitkomst: “alles staat hier goed het moet aan uw ontvanger liggen.” Gelukkig konden we wel BVN ontvangen, maar misten we de uitzending over het orkest van Nederland.

Dinsdag 23 december. Het is weer krabben geblazen, maar prachtig zonnig weer. De volgende overnachtingsplaats is Terredillos, plm 15 km in de buurt van Salamanca. Hier hebben we al een aantal keren overnacht. Als we de TV weer aanzetten blijkt tot onze verbazing alles weer normaal te zijn. Wie het weet mag het zeggen.

Woensdag 24 december. We worden wakker in een heldere, zonnige wereld, Het is de bedoeling om vandaag naar Terrugem in Portugal te gaan. Nog eens 320 km. Na het ontbijt met een lekker gekookt eitje vertrekken we richting Portugal. De eerste 175 km autosnelweg door een prachtig heuvellandschap. Daarna geen 4-baans wegen meer, maar ook prima om lekker op te schieten. Om 1IMGP0676_compressed4.00 passeren we de grens en om half drie arriveren we op de camperplaats in Terrugem. Net zoals voorgaande jaren hangen de sinaasappelen in de bomen lnags de straat. De plek is nog helemaal leeg.  De buiten temperatuur is 13 graden. Om half vijf worden we verrast door een trekzakken orkest. Ze zingen voor onze camper, Het enige wat we verstaan is “Mary Christmis” en dat hebben wij hun  ook gewenst.

Donderdag 25 december. 1e Kerstdag Na het gebruikelijke ochtend ritueel, water tappen, wc-tje legen en afval in de klaar staande bakken, vertrekken we richting de Algarve. We plannen Lagos (305 km) maar weten niet of we dat zullen halen. Bijna kaarsrechte 90 km wegen en weinig verkeer. Van kerstversieringen is onderweg weinig te zien. De Portugezen vieren maar 1 dag Kerst en de boel versieren zoals wij gewend zijn doet men niet. Om 14.30 uur (NL-tijd) komen we, na een prachtige rit door de bergen in Lagos aan. Naar mate je dichtig bij de kust komt zie je her en der in plaatsjes zoals in Silves campers staan. Onze camperplek in Lagos was nog lang niet vol. Onderweg hebben we 22 gr. gezien. Hier is het 18 gr. Lekker stoeltjes buiten zetten van van de rust en de zon genieten. ‘s-Avonds TV-gekeken en de herhaling van de Kersttoespraak van de koning gezien.

Vrijdag 26 december, 2e Kerstdag. Voor de Portugezen geen feestdag en dus zijn alle winkels weer open. Om half 10 komt de juffrouw van de camperplaats (de zelfde als vorig jaar) weer het staangeld ophalen. We betalen maar gelijk 10 dagen voor uit. 3 januari is hier een grote markt en 4 januari mijn verjaardag. Daarna zien we wel weer verder. Eerst en vooral maar naar de Lidl om de noodzakelijke boodschappen te doen. Dat is een nuttige  wandeling die we de komende dagen vaker zullen doen. Al was het maar om brood te halen. Later ga ik nog een keer, maar nu met de scooter om de zware spullen zoals flessen limonade en dergelijke op te halen. In de middag ga ik naar de stad om een Simkaartje te kopen voor mobile internet. 10,00 Euro voor het kaartje plus 300 MB. Daarna kun je uren bij kopen. Voordeel van de provider (MEO) is dat de sim in ieder geval 3 maanden geldig blijft. Vandaag ook de losse zonnepaneel buiten gezet, in de hoop daarmee dagelijks voldoende stroom op te wekken voor het gebruik van de TV en omvormer voor de laptop. Aan het einde van de middag waren de accu’s weer lekker vol.

Zaterdag 27 december. De dag begint met wat bewolking. Het was vannacht ook 1 graadje warmer (6 gr) dan gisteren.  Volgens het weerbericht van RTL4 zou het wolkeloos zijn. We wachten het af. Op het programma vandaag staat in ieder geval nog een wandeling naar de Lidl. We hebben brood voor zondag en maandagochtend nodig. Voor de broodnodige variatie wilde Rina ook nog even in een andere winkel kijken, Pingo Dolce. Daar kun je ook voor 5,00 eten. Dat was vorig jaar niet zo’n succes dus hebben we dat maar niet weer gedaan. Het is de hele dag bewolkt gebleven en ‘s-avonds hebben we naar Andre van Duijn en Andre Rieu op de Vrijthof. Daarna weer lekker in ons kooitje gedoken.

Zondag 28 december. Om half tien komt de zon al weer voorzichtig binnen. Ontbijt met een eitje genoten en daarna de camper gewassen (tot de gordel) en afvoer leeg gemaakt. Rina doet de binnenboel en ik de buitenboel. Het is vandaag wisselend bewolkt en 15 graden. IMGP0681Er was wat onduidelijkheid over de werking van het lossen IMGP0682zonnepaneel, gelukkig kon broer Fred uitkomst bieden door de handleiding van de regelaar op te zoeken en te mailen. We gaan er vanuit dat hij het nu goed doet. Met 5 tot 6 uur TV kijken moeten de accu;s wel vol zijn.

Maandag 29 december.20141231_084653_compressed We worden wakker met een buitentemperatuur van 8 graden, maar de zon staat hoog aan de hemel en het lijkt er dat dat dat de hele dag zo zal blijven. De temperatuur loopt op naar 14 gr. IMGP0684De zonnepanelen leveren nu volop stroom. Het losse paneel staat aan de voorkant van de camper en de panelen op het dat zet ik ieder morgen even schuin naar de laagstaande zon gericht. Behoudens de dagelijkse wandeling naar de Lidl voor een broodje voeren we weinig uit.

Dinsdag 30 december. Het is vanochtend iets kouder, 5 gr. maar weer de hele dag volop zon. Uit  de wind in de zon is het heerlijk toeven. Vandaag hoeven we niet naar de Lidl, nog brood genoeg. Vandaag eten we de snijbonen die we gisteren bij de lidl mee gebracht hebben.  Een Engels buurman heeft problemen met zijn startaccu. Samen met een Belg geven we hem een starthulp. Internationale hulpverlening. De grootste zorg van iedereen is de stroomvoorziening. Dat is het enige wat we hier missen. Hier en daar hoor je dan ook aggregaten lopen. Tot nu toe redden wij het prima met onze 3 zonnepanelen.

Woensdag 31 december. OudJaarsdag. Vanochtend is het maar 1 gr., Het heeft 20141231_084215_compressedgevroren. maar weer volop zon. Volgens sommigen blijft het nog minstens een week zo.  De buurman naast ons, (een Roemeense Duitser) heeft problemen met zijn stroomvoorziening. Hij kan zijn kachel niet gebruiken omdat de accu leeg is. Af en toe laat hij de motor even lopen, maar dat bost niet bij. Als hij bij een andere buurman een aggregaat wil lenen, bied ik hem die van ons aan.

Wij wensen iedereen die dit leest een heel gezond en gelukkig 2015 toe.

Donderdag 1 januari 2015, Nieuwjaarsdag. Om 8.00 ur was het 4 gr. Maar als ik om 10.00 uur de zonnepanelen weer schuin naar de zon toe richt, licht er nog  ijs licht op het dak van de camper. ‘sMorgen om 9 uur zet ik eerst het losse paneel al in de zon en wat later op het dak. De buren rechts van ons, de Roemeense Duitsers) hij heet Aurer en zij Maria komen ons met een fles sekt en 4 glazen en een doos bonbons ons een gelukkig nieuwjaar wensen. We zitten gezellig bij ons in de camper (die van hun is te klein) allerlei familiegegevens uit te wisselen. Later komen de buurtjes van de andere kant (Ko en Joke) ons nieuwjaar wensen en geleidelijk aan komen er meer IMGP0683camperaars langs of zoeken we hen op. Heel gezellig. De zon staat weer hoog aan de hemel en geleidelijk aan loopt de temperatuur op tot zelfs 18 graden. De zonnepanelen doen het dan natuurlijk ook super. Op een gegeven moment stond de voltmeter op 14,5 Volt! We hebben tot 5 uur buiten gezeten. Daarna inpakken en alles dicht om de warmte binnen te houden, want als de zon weg gaat koelt het weer snel af.

Vrijdag 2 januari. Het heeft weer wat gevroren, dus snel de kachel aan zetten. Helaas, het gas is op. Althans één fles is nu leeg. Dus eerst snel aankleden en de 2e fles open draaien.  De eerste fles is niet echt leeg maar het butaan verdampt niet onder 5 graden, propaan wel. Straks als het weer wat warmer wordt levert die fles ook weer gas. In de loop van de ochtend maken we weer onze wandeling naar de Lidl, 20 min heen, 25 min terug . 5 min langer omdat we een rugzak en een volle tas te sjouwen hebben. Later nog een keer met scooter gegaan om 2 5 ltr pakken wijn te halen. Over het weer valt weinig te zeggen, de hele dag zon en de temperatuur loopt op naar zo’n 18 graden. Heerlijk om buiten te zitten.

Zaterdag 3 januari.  Al vroeg worden we er aan herinnert dat er vandaag markt is. Niet zomaar een markt, nee een reuze markt. 2 voetbalvelden vol met kramen. Natuurlijk maken wij ook een ronde. 20150103_104412 (2)Het is veel van het zelfde, vooral kleren. Nieuw maar ook heel veel gebruikt. We weten nu waar de kleding van de zak van Max naar toe gaat. Alles te koop voor 1 tot 3 Euro, afhankelijk van het kledingstuk. Wij kochten 10 paar sokken voor 5 Euro en 3 boxershorts voor 5 euro. Tenslotte ook nog 20150103_112544 (2)5 kg sinaasappelen voor 2,50. Omdat het een maandmarkt is komen de mensen van ver. Lekker druk dus. ‘s-Avonds de James Bond film “Skyfall” op RTL4 bekeken.

Vanaf onze camper zitten we eerste rang.

Zondag 4 januari. Mijn verjaardag. Het weer is weer het zelfde als de laatste dagen. Dus het zonnepaneel buitenzetten, eitje  en ontbijten. Al vroeg komt het eerste felicitatiemailtje binnen. Daarna komen de beide buurtjes me feliciteren telefoontje en een virtuele verjaardagskaart. Er is een rommelmarkt op de parkeerplaats voor het zwembad. De marktplaats van gisteren wordt nu als parkeerterrein voor de bezoekers van de rommelmarkt gebruikt. Het is er erg druk, het lijkt wel drukker dan gisteren. Samen met de NL-buren lopen we ook over de markt. IMGP0693 (2)Echt een rommelmarkt, voornamelijk oude troep. Moe van het slenteren drinken we in het restaurant van het zwembad met z’n vieren een kopje cappuccino. Het is er zo druk dat de kopjes allemaal in gebruik zijn, dus krijgen we de cappuccino in theeglazen. Terug bij de camper drinken we met z’n zessen voor mijn verjaardag een glas sekt. De rest van de middag weer heerlijk in de zon gezeten.

Maandag 5 januari. Een onrustige nacht achter de rug. Rina was  vannacht behoorlijk ziek. Gelukkig na wat langer uitslapen ging het weer een stuk beter. Buiten is het behoorlijk  mistig. Na het doorbreken van de zon werd het bewolkt, maar tegen de middag waren alle wolken weer verdwenen en was het weer lekker om buiten te zitten. Vandaag is ook wasdag. Na 3 emmertjes hing uiteindelijk toch het hele wasrek vol. Vandaag spaghetti gemaakt voor 2 dagen.  ‘s-Middags pannenkoeken gebakken

Dinsdag 6 januari. 3-koningen, De eerste dag met behoorlijk wat bewolking. Gelukkig kwam de zon er toch nog regelmatig door zodat in ieder geval de zonnepanelen hun werk konden doen. In de ochtend naar de Lidl geweest voor de broodnodige boodschappen. Daarna de rest van de spaghetti opgemaakt.

Woensdag 7 januari. Het weer is weer prima, 9.30 uur zonnepaneel buiten gezet en het ontbijt gemaakt. Daar hoort op woensdag een eitje bij. We hadden nog eieren uit Turkije. Bij het openen van de doos bleek de eieren aan de buitenkant beschimmeld te zijn. Toch maar 2 koken om te zien of ze van binnen misschien nog goed zijn. Helaas, nee dus.  Onze NL-buren Ko en Joke vertrekken vandaag naar Portimao. We nemen bij een kopje koffie afscheid van ze. Wij zelf gaan binnen kort ook maar weer eens verder.