vanaf 15 mei tot 22 mei.

15 mei 2013, Kas Vrije dag.

IMGP8554IMGP8556

Maar niet helemaal vrij, de was moest nog wel even gebeuren en Mieke heeft Rina de haren gedaan.

16 mei 2013, Kas Boottocht naar Kekovo. Om 09.00 uur staan 2 busles klaar om ons naar de haven van kekovo te brengen. Na een rit van 45 minuten komen wij bij de boot aan en gaan we varen. Kekovo is niet alleen een stadje maar een heel gebied inclusief eilanden en de zee er omheen. IMGP8566IMGP8559

We varen langs de verzonken stad die 1400 jaar geleden door een aardbeving is verwoest en gedeeltelijk in zee verdwenen. De liefhebbers kunnen in zee zwemmen. Om 13.00 wordt een lunch aan boord geserveerd. Om 16.30 komen we weer in de haven aan en brengen de busjes ons weer terug naar de camping.

17 mei 2013 Kas – Beldibi .

IMGP8580

Vanuit Kas loopt de weg omhoog naar de kustweg, en krijgen dan dit Uitzicht op Kas.

IMGP8586 IMGP8588

Picknick onderweg naar Beldibi aan een mooie baai waar we de vissen uit het water zien springen .

IMGP8584IMGP8582

Onderweg stuiten we op 4 deelnemers, waarvan 1 zijn achterband aan flarden heeft gereden. Gelukkig heeft hij geen schade aan zijn camper. Wij hebben even geassisteerd met een extra krik en met onze elektrische 12 Volt pomp brengen we het reservewiel op spanning (hoezo onderhoud?) Dat was gelijk het laatste wat die pomp heeft gepresteerd want daarna deed hij niets meer. (en zoiets zou je reservewiel moeten vervangen!!!!)

IMGP8592IMGP8593

Camping aan zee in Beldibi.

18 mei Beldibi – Kizilot Manavgat 125 km

De route gaat via de miljoenenstad Antalya. Zo’n 15 km over 4-baans wegen met stoplichten en rotondes. Vooral bij de rotondes moet aan alle kanten ogen hebben. Voor de verkeerslichten van een rotonde sta je 5 a 6 rijen breed te wachten om vervolgens na de rotonde op 2 rijstroken uit te komen. De turken vliegen je aan alle kanten voorbij.

Daarna een tussen stop in Aspendos. Dit is het best bewaarde Romeinse theater van Turkije en ligt 2 km voorbij Serik. Het is gebouwd in het jaar 200 na C.IMGP8608IMGP8609 (2)IMGP8603

IMGP8618Achter dit theater staan de resten van enorm Aquaduct. Dit aquaduct was bijzonder omdat ze een ingenieus systeem hadden om hoogteverschillen te overbruggen d.m.v. het systeem van communicerende vaten.

Om 16.00, na 2 x voorbij gereden te zijn de camping (weer aan zee) gevonden. Oorzaak de coördinaten klopten niet.IMGP8619IMGP8620

De camping is rijkelijk versiert met oleanderstruiken die volop in bloei staan. Helaas zijn de voorzieningen minder. Naast de camping wordt een enorm nieuw hotel gebouwd.

19 mei 2013, Kizilot Manavgat – Anamur, 180 km

De 3e rijdag op rij. De route gaat via Alanya langs de kust en verder door de bergen naar Anamur. De weg langs de kust is aan de ene kant er saai. Er staan alleen maar hotels, de ene nog groter dan de andere, maar je rijdt op slechts enkele meters van de zee en dat is wel weer leuk. De weg door de bergen heeft mooie uitzichten maar omdat de lucht zo dampIMGP8626ig is zie je er niet veel van. Het hoogste punt is 500 mtr. Hier en daar erg slecht door het vele vrachtverkeer dat er over komt. Niet in de eerste plaats door de vrachtwagens die gebruikt worden bij de aa20130520_082054nleg van een nieuwe weg met een aantal tunnels. De camping in Anamur licht weer aan zee. Het is een bijzondere camping omdat schildpadden op het strand van de camping hun eieren leggen. Ook bijzonder door al die bomen op de camping. Door een misverstand rijd ik met de rechterbovenkant van de camper tegen een tak, met gevolg een deuk.

20 mei 2013. Rustdag (eindelijk)

20130520_103241Arie en Carool nodigen ons, samen met de andere hulpverleners bij de bandenmisère van afgelopen vrijdag uit, voor een kopje koffie met een Turkse lekkernij. Gezellig. ‘s-Avonds hebben we volgens programma weer een diner in het restaurant van de camping.\

21 mei 2013 Anamur – Tasucu.

Dit is het begin van een (voor ons) traumatische periode. We hebben een zieke. Hij meldde zich gisteren al aan, maar had toch nog wat gegeten tijdens het groepsdiner. Dat is hem opgebroken en hij (Han) kan echt niet vertrekken. Dus blijven we voorlopig bij hun achter. Vrij snel na het vertrek van de groep belt  Ans ons op dat Fons even verderop met stukken staat. Als wij hem even later zelf aan de telefoon krijgen blijkt dat hij de ANWB al gebeld heeft en dat hulp voor hem onderweg is. Dus blijven wij weer bij Han. Zelf krijg ik ook langzaam wat buikklachten en zou toch liever doorrijden naar de volgende camping in Tasucu. Om 14.00 geeft Han aan het aan te durven om verder te gaan. Achterelkaar rijden we door de bergen met een sanitaire stop van Han,  naar de camping. Onderweg vernemen wij niets meer van Fons, die inmiddels naar een garage in Anamur gesleept is. In de loop van de avond wordt ik steeds zieker. Aansluitend aan die avond krijg ik steeds meer buikpijn en ga overgeven.

We zijn nu een week in Turkije en nu verder ………

13 mei 2013. Kusadasi – Pamukkele. 200 km. Het heeft vannacht flink geonweerd en geregend. Na een korte pauze vroeg in de ochtend is het weer gaan regen met enorme hoeveelheden water waardoor de camping weer erg soppig werd. De meeste deelnemers konden met begeleiding weg komen, maar een paar kwamen er niet op eigen kracht uit en moesten er uitgeduwd worden.  1 deelnemer moest even naar een ziekenhuis voor een injectie. Daar wachtten wij op. P1020963 P1020969P1020964

P1020970Toen wij uiteindelijk weg wilden rijden zakte ons rechter achterwiel na een paar meter ineens weg in een verborgen gat. Achteraf blijkt dat er vorige week een zelfde situatie is geweest en dat men toen het het gaat met modder heeft dicht gegooid. Nu met die grote hoeveelheden regen zak je in die dolgedraaide grond weer weg. Er werd geprobeerd ons er uit trekken, maar doordat er scheef getrokken werd brak het sleepoog af. Met behulp van 5 mannen en veel graven zijn we er uiteindelijk, doornat tot op het bot, uitgekomen. Na een warme douche en 2 koppen koffie konden we eindelijk verder. Het was inmiddels 12.00 uur geworden.

IMGP8525We zijn toen linearecta naar de volgende camping in Pamukkele gereden. Eindelijk weer eens een mooie asfaltweg ( vanaf Aydin) Het heeft de hele dag geregend. In Pamukkele werd het droog en ging zelfs de zon schijnen. Als eerste alle natte boel te drogen gehangen en de kleiresten van die ochtend schoongemaakt. ‘s-Avonds samen met Hans en Mieke in het restaurant een heerlijke forel gegeten.

IMGP8527

IMGP8531IMGP8532

Pamukkele bij avond.

14 mei 2013, Pamukkele – Kas (aan de kust) 300 km.

Om vijf in de ochtend worden we wakker door de enorm harde oproep door de luidsprekers van de minaret die vlak bij staat. Ongeveer 5 minuten lang klinkt de zangerige oproep over onze camping. Dan ben je echt wel wakker.
Iedereen kan zonder problemen vertrekken en ook wij zijn om 09.30 vertrokken richting Kas. Een rit van ruim 300 km. Als we langs een IVECO garage komen probeer ik daar een nieuw trekoog te kopen. Helaas konden ze me daar niet aan helpen.  Wel heel vriendelijk en behulpzaam te woord gestaan. De communicatie ging via Google Translate.
Daarna verder zuidwaarts via wegnr 585-E87. IMGP8535Onderweg stoppen we 2 x voor koffie en lunch.

Ergens langs de weg zien we een brandende potkachel staan waar de rook uit de schoorsteen kwam. Gestopt en nieuwsgierig gevraagd wat er in de kookpot zit die op de kachel stond. Het bleek een kookpot vol met maiskolven die hij te koop aanbood.

Plm 80 km voor Kas gingen we kijken bij de Saklikent kloof. Daarvoor moesten we wel wat omrijden maar was de moeite waard. Op de parkeerplaats van de kloof troffen we een aantal deelnemers die het zelfde idee hadden gehad. De kloof als zodanig is niet zo indrukwekkend maar wel de hoeveelheid water dat er met donderend geweld doorstroomd. Het water komt ergens door de rotsen van 50 meter hoogte naar beneden donderen. Daarna zijn we heel gezellig met 6 deelnemers op een terras nog wat gaan drinken.

IMGP8541IMGP8548

IMGP8552IMGP8538

De laatste 35 km was de weg langs de kust tenenkrommend slecht. Om 18.00 arriveerden we op de camping in Kas en werden we weer, zoals iedere reisdag,  door Hans en Mieke met een drankje ontvangen

Hallo Turkije, we komen er aan.

5 mei 2013. Samen met Hans en Mieke vertrekken we van de camping Androupolis naar de grens van Turkije. Een klein uurtje rijden. Het is lekker warm en de zon schijnt.

Om Turkije binnen te komen moet je natuurlijk eerst door de Griekse controle, (dat gaat redelijk snel) , dan over een zeer slechte, erg smalle weg waar vrachtauto’s geparkeerd staan en tenslotte over de brug van de grensrivier die bewaakt wordt door zichtbaar bewapende militairen die vriendelijk naar ons zwaaien.

IMGP8404Dan komt de Turkse grens. Je moet langs 4 controle posten. De eerst kijkt of je de goede papieren hebt, daarna kom je op een grote parkeerplaats waar een Taxfree shop is en waar je je eerste Turkse Lires kan pinnen. (Daar wachten wij alle deelnemers op om ze de weg te wijzen.) Dan loopje naar een hokje waar je het visum moet kopen,  2 x 15,00 in Euro’s! Dan in de rij voor de tweede controle die de autogegevens en groene kaart in zijn computer invoert en IMGP8405dan de 3e, die het langste duurt, je pas wordt gescand en men voert weer allerhande gegevens in zijn computer in. Daarna doorrijden naar de laatste controlepost. Die controleert alles nog eens. Al met al ben je zomaar een half tot een heel uur kwijt om binnen te komen. Bij de laatste controle houdt de ambtenaar ons een briefje voor de neus met een kentekennummer er op en vraagt ons: Is this your brother???  Die heeft een probleem en moet terug komen omdat er problemen zijn met zijn verzekering. Wij zoeken het nummer in onze lijst op en dat blijkt van een deelnemer van onze groep te zijn. We bellen hun op en vertellen dat ze terug moeten komen. Ze waren al 15 km verder! We wachten ze op. IMGP8410Ze moeten weer Turkije uit en dan weer terug in de rij. De oorzaak was dat zij 2 groene kaarten hadden de 1e liep in Juni af en was dus geen 3 maanden meer geldig. De tweede begon in Mei en deze hadden ze niet laten zien. Uiteindelijk was alles om 12.00 uur geregeld. Wij hadden dus ruim 3 uur aan de grens gestaan.

IMGP8409

Omdat we zo laat zijn rijden hebben we in één stuk naar de veerboot gereden die ons van Gelibolu naar de overkant van de Dardanellen naar Lapseki brengt. Het is een gezellige drukte met allerhande handelaren die je van alles willen verkopen. Rina kan de verleiding niet weerstaan en koopt een grote zak pistasnootjes.IMGP8411

IMGP8413De boot doet er zo’n 20 minuten over. Boven op het dek heb je een prachtig uitzicht. Via Canakkale loopt de route verder richting Izmir. De omgeving is prachtig, alleen was de weg soms erg slecht. De Turken zijn op heel veel plaatsen met de weg bezig. Het ene moment een prachtig nieuw wegdek en het volgende moment rammel je de camper uit. Om  plm. 16.00 uur komen we aan op de camping bij Troje. 20130505_193017De plek bij een restaurant is te klein voor ons allemaal, dus moeten er een aantal (die het 1 nacht zonder stroom af kunnen)  aan de overzijde van de weg in een weide staan.

‘s-Avonds hebben we in dat restaurant een maaltijd.

6 mei 2013. Om 8.30 begint de excursie naar de restanten waarvan men aanneemt dat het Troje was. Tot voor kort dacht men dat het verhaal over Troje (geschreven door Homerus) een mythe was, maar inmiddels meent met zeker te weten dat dit echt Troje moet zijn.

IMGP8433

IMGP8419IMGP8427

Een deelnemer heeft een lekke achterband, maar gelukkig is het een camper met dubbel lucht, dus kan hij zelf naar een bandenbedrijf rijden.  Om plm 12.00 rijden wij richting de volgende camping in Burhanye. Het weer is weer prima. Warm maar met een heerlijk verkoelend windje. Onderweg maken we onder een aantal grote pijnbomen een lunchstop met aansluitend een uurtje siësta. De route gaat over bergen en dalen met prachtige uitzichten. We rijden een heel stuk pal langs de kust. De wegen zijn weer net als gisteren afwisselend goed en slecht.

IMGP8436IMGP8438

We staan op deze camping weer direct aan het strand.

7 mei 2013. Vandaag een rustdag.

IMGP8439

Mooi hè? Kan zo uit een folder van Zwitserleven komen.

‘s-Avonds hebben we nog een facultatieve maaltijd in het restaurant van de camping. Hans en Mieke hebben nog wat wijn en bier over die daar uitgeschonken kon worden.20130507_192044

20130507_194129

Rina met opgestoken haar. Leuk toch?

8 mei 2013. Burhaniye – Bergama. Het weer is prachtig en niemand heeft haast om weg te gaan. We hebben vandaag maar 80 km te rijden.Uiteindelijk drinken we eerst nog koffie en vertrekken dan richting Ayvalik. Eenmaal op de hoofdweg tanken we eerst bij een hagelnieuw benIMGP8440zinestation waar ons gratis koffie aangeboden wordt. Er zijn ontzaglijk veel benzinestations hier in deze regio. Ayvalik is een leuke stad met een haven en veel, heel  veel winkeltjes. Het is er erg druk en het is moeilijk om een parkeerplaats te vinden.

Helaas was het een beetje dompig weer.

Daarna rijden we de alternatieve route uit h20130508_130455et routeboek. Deze ging via Kozak door de 20130508_130407bergen en is mooi en prima te rijden. Onderweg picknicken we onder een grote pijnboom. Naast een stortplaats waar van alles gedumpt was. Onderweg lijkt het wel of we door Drenthe rijden enorme keien van  graniet, net als bij de hunebedden.

IMGP8443

Op de camping in Bergama aangekomen blijkt dat we onze Turkse telefoon kwijt zijn. Die moet op de picknickplek uit de broekzak gegleden zijn. Er zat dus niets anders op dan terug te rijden. Daar aangekomen lag de telefoon er gelukkig nog.

9 mei 2013. IMGP8445Afgelopen nacht heeft het een beetje geregend en het is bewolkt.

Vandaag een excursie naar de Acropolis van Bergama. We worden om 9.00 uur opgehaald door een NL-sprekende gids en een bus. Eerst een bezoek aan het Akropolis waarvoor we met een lift en een kabelbaan plm 400 m omhoog gebracht worden en daarna naar het Asklepion.

IMGP8447IMGP8464IMGP8457

Vanaf de akropolis een (wazig) zicht op Bergama.

IMGP8474-2

De resten van het Asklepion, een ziekenhuis uit 400 voor Christus. Tijdens dit bezoek werden we verrast op een flinke stortbuit met stormachtige wind.  Toen we om 13.00 uur op de camping kwamen was de bui weer over. ‘s-Avonds, toen we nog een poosje met z’n vieren onder de luifel zaten, moesten we de luifel uitdraaien omdat het begon te regenen. Enkele deelnemers zijn bang dat ze er de volgende ochtend niet uit kunnen komen. De grond is behoorlijk drassig.

10 mei 2013, Route Van Bergama – Kusadasi, plm 200 km. IMGP8475Het heeft de afgelopen nacht flink geregend, maar in de ochtend werd het gelukkig droog. Door de meeste te begeleiden bij het uitrijden is het grasveld bespaard gebleven van moddersporen. Het pad was uiteindelijk wel een modderpad geworden.

De route naar Kusadasi liep via Izmir (rondweg) en gedeeltelijk langs de kust.

Op een stuk paralelweg laIMGP8476ngs IMGP8477een park met palmbomen hebben we geluncht en siësta gehouden.

Het Turkse leger dacht er kennelijk net zo over en heeft op die weg ook geluncht.

Onderweg moesten we over een weg in aanleg dat enorm stoof. Samen met de regenbuien onderweg was de camper erg vies geworden. In de buurt van Kusadasi hebben we de camper een flinke wasbeurt laten geven.IMGP8478

11 mei 2013 Kusadasi, Excursie naar Efeze en bezoek aan Ci?????. Om 08.45 wacht de bus met een NL-sprekende gids ons op voor een druk programma vandaag. Het blijkt een leuke en prima gids. Ze verteld ook over het dagelijkse leven hier in Turkije. We rijden via Cesme naar de opgravingen van Efeze. Ondanks dat we al veel gezien hebben zijn we erg onder de indruk wat we daar te zien krijgen.

IMGP8484IMGP8489

IMGP8492IMGP8496

IMGP8504IMGP8513

IMGP8507

Daarna gaan we naar een fabriek van lederen kleding waar we een show krijgen.IMGP8517We worden met een drankje ontvangen en men hoopt natuurlijk dat we iets kopen. De prijskaartjes die er aanhangen liegen er niet om b.v. 1200,00 voor een leren jas. Vooraf werd gezegd dat we 50% korting zouden krijgen en omdat het de volgende dag Moederdag is nog eens 10% extra. Slechts 1 persoon koopt er een jas.

IMAG0023Daarna gaan we lunchen in een restaurant in de bergen en tot slot nog naar een bergdorpje dat ook één en al toeristische kraampjes was. Uiteindelijk waren om 16.00 uur doodmoe op de camping terug.

12 mei 2013, Rustdag en Moederdag. Met een door ons georganiseerd gezamenlijk ontbijt verwennen de mannen de moeders met een geheel verzorgd ontbijt, opgesierd met een prachtige rode roos. Het werd een hele leuke en happening waar iedereen aan meedeed.. Iedereen bedankte ons voor het leuke initiatief.IMGP8522IMGP8524 De hele dag een strak blauwe hemel met zomerse temperaturen

IMGP8517_renamed_3283

Een boeket met 21 rozen, 1 voor iedere moeder.

Dwars door Griekenland

Om in Turkije te komen moeten we eerst een heel stuk door Griekenland. Daar doen we 5 dagen (incl 1 rustdag) over

01-05-2013. Igoumenitsa – Kastraki. 250 km. Aankomst in Igomenitsa. klokslag half negen rijden we de kade op het Griekenland tegemoet. Het weer is prachtig en het is nu al warm. Aan de rand van de stad tanken we diesel (isIMAG0006 hier goedkoper dan in Italië) en doen de eerste boodschappen bij een Lidl in Griekenland. De (prachtige) route gaat door de bergen. Eerst naar Ioannina en daarna over de snelweg en weer 50 km door de bergen naar Kastraki. De camping Vrachos ligt vlak bij de beroemde Meteora kloosters die op enorme zwarte steenkolossen zijn gebouwd. Op de terugreis in Juni gaan we er kijken.

Onderweg met de luifels tegen elkaar voor de zon gezellig met Rein en Coby een broodje gegeten. Aan de snelweg zijn nagenoeg geen Parkeerplaatsen, dus een afrit af om een geschikt plekje te vinden.

02-05-2013. Kastraki – Nea Moudania. 300 km. Tot Grevena door het bergachtige binnenland. Dan snelweg. IMGP8393Onderweg in Vergina bezoeken we de koningsgraven. Hier zijn Phillipos II en Alexander de Grote begraven. Diep in een grafheuvel bewonderen we o.a. prachtige gouden schatten en allerhande voorwerpen die men daar gevonden heeft. Van spijkers tot speerpunten en van gouden kroon tot een enorm groot gouden schild. 20130502_132551[1]Helaas mocht er niet gefotografeerd worden.

Daarna naar het zuiden naar Nea Moudania. De camping ligt schitterend pal aan zee.

IMGP8396IMGP8395

20130502_193326[1]

‘s-Avonds een super gezellige BBQ in het straatje tussen de campers.

03-05-2013. Nea Moudania – Alexandroupolis. 315 km. Vandaag vieren de Grieken hun Goede Vrijdag. Het si dus vrij rustig op de weg. Grotendeels over de snel. Het eerste stuk tot Apollonia gaat weer door het binnenland. Weer een prachtige route door bergachtige Grieks Macedonië.IMGP8398

Daarna door naar Kavala en via de snelweg richting Turkse grens.Vanaf de snelweg heb je regelmatig een mooi uitzicht over de kust en de zee.  Plm 20 km voor de grens ligt Alexandroupolis.  Weer een prima camping pal aan zee met een heerlijk zandstrand.

IMGP8400IMGP8399

04-05-2013. Rustdag. Hebben we wel verdiend, vinden wij. Wij staan heerlijk onder rieten daken in de schaduw.

05-05-2013. Gaan we Griekenland verlaten. De afgelopen dagen hebben we schitterend weer gehad met temperaturen tot wel 30 graden. De routes door het binnenland zijn soms adembenemend mooi. Vooral de natuur is prachtig groen. De wegen zijn over het algemeen goed, soms met slechte stukken waar je omheen probeert te laveren. Dit geldt vooral in dorpjes. De autosnelweg is prima. De afgelopen dagen hebben we in totaal 27,00 aan tol betaald. Dat is bepaald niet goedkoop. Maar ja als je op wilt schieten. . . .